Knoppar

2014-04-06 @ 10:23:00 / Tävling
Jag fick en fråga om jag har några tips när man ska knoppa, hur man ska göra med lång man, eller tjock man osv. Så jag tänkte förklara lite hur jag gör när jag knoppar.
 
har läst runt lite på bloggar, tjejer som står i en timme och knoppar sina hästar och så blir det ändå inte bra, hur gör dom? för mig tar det här bara 10 minuter plättlätt:)

Jag tycker det är en fördel att knoppa med lite länge man. Jag gör mina knoppar på morgonen, förut gjorde jag dom alltid på kvällen men Rb drar alltid ur en eller flera

Sen ser jag alltid till att manen är blöt innan jag knoppar, på så sätt är det lättare att hålla sär hårstråna och dom håller mycket längre, blir inte lika spretiga.
Jag delar alltid upp såhär, så jag bestämemr hur stora och hur många jag vill ha. Jag kör lite olika från gång till gång, men jag föredrar få och stora.
Det är ju nåt man får testa sig fram från häst till häst o se vad dom passar i!
 
Sen börjar jag fläta. När jag flätar så gör jag löst i början och hårdare mot slutet, på så sätt får jag "puffiga" runda knoppar. När man flätar löst i början så blir dom stora och halsen ser större ut! Dock tycker jag inte man ska göra puffiga knoppar om man väljer att göra många knoppar, det ser konstigt ut. Då ska man istället fläta det hårdaste man kan hela tiden så får man riktigt runda och fina knoppar!

Dom puffiga knopparna kallas för hollänska knoppar och dom runda hårda för flyingeknoppar.
 
när jag gjort klart flätan så viker jag in den lilla tofsen som blir kvar, sen börjar jag rulla från änden och ända in till mankammen, rulla runda stora knoppar och sen sätter jag på 2-4 snoddar som gör att dom sitter stabilt! Inte kul med hästar som skakar ur sig knopparna..



pannluggsknoppen gör jag alltid inbakad, det tycker jag är finast, börjar längst upp och flätar med lite hår i taget ända ner och sen rullar jag upp den på samma sätt som med dom andra knopparna!
 
 


Postat av: Dressyrponny.se

Åh vad fint!

Svar: tack snälla!
Evelinn Åkerman

2013-08-04 @ 16:57:51 / http://dressyrponny.se
Postat av: Maja

Tack för tipsen!! :D

Svar: så lite så! hoppas du har nytta av dom:D
Evelinn Åkerman

2013-08-04 @ 17:18:16 / http://otroligahast.blogg.se
Postat av: Emelie

Hur kan du få knopparna så fina. Tycker du att man kan ha knoppat på en clear round i hoppning.

Svar: många år av träning! ja det tycker jag kan va fint!:)
Evelinn Åkerman

2013-08-07 @ 14:14:30 / http://jagochverona.blogg.se
Postat av: Hanna

Tack för tipsen, mina blir inte alltför snygga..

Svar: hoppas mina tips gör nån nytta då! kram:)
Evelinn Åkerman

2013-08-07 @ 14:37:33 / http://thirtyeight.blo.gg
Postat av: Sandra

Fina! Men en liten rättelse, flyinge är när man använder gummiband och rullar upp dem, holländska är när man syr :)

2014-04-06 @ 11:31:31 / http://Sandrejohansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: