Storhäst?

2014-04-01 @ 17:06:15 /
Fått in mycket frågor och tankar kring mig och min övergång framöver till storhäst och jag tänkte svara på det en gång för alla. 

Jag har faktiskt inte tänkt skaffa mig nån häst efter RB. Alltså då lägga ridningen på hyllan ett tag. Inte för att jag tröttnat eller så nej verkligen inte! älskar att rida träna och tävla självklart. Men efter mina ponnyår så känner jag mig inte speciellt motiverad till att gå över till en ny häst och börja om från början igen.

Som ni säkert alla känner till så har jag ju haft två ponnyer från dom va 4 år, alltså utbildat och lärt dom allt dom kan helt själv. Acrobat när han var "färdig" så var jag för stor och va tvungen att sälja, köpte en ny 4 åring och börja om från början, lagom när han är "klar" om två år så måste jag sälja igen och det gör mig lite sänkt..
 
Sen är ju det där när man är 18, vuxen och vill starta sitt egna liv kanske man inte vill ha en dyr häst hängandes runt halsen. Vill ju börja jobba, flytta ihop med min pojkvän, skaffa körkort och bil, leva livet som ung.  Sen kanske ta upp hästeriet lite senare i livet men det vet man ju aldrig.
 
Självklart om jag gick ett dunder erbjudande när jag ska gå över till storhäst och nån ber mig rida och tävla en storhäst som är riktigt duktig skulle jag aldrig tacka nej! men hur ofta får man ett sånt drömerbjudande?
Om jag skulle köpa en egen häst då när jag blir 18, då vill jag inte börja om med en unghäst och ta det från ruta ett igen så som jag gjort med mina ponnyer. Men en häst som är i stort sätt "klar" är väl inget att ens tänka på att investera i när man är 18. tror inte det va.




Postat av: Caija

Det finns ju andra alternativ också! Dressyrkörning/precision finns! Och där får ju vuxna tävla ponnyer utan problem! :D

Så då är det ett nytt projekt i så fall att köra in och utbilda RB framför vagn, men då han redan kan massor i ridningen så blir det inte alls lika svårt att skola honom framför vagnen! Och så slipper du sälja honom på ett tag.

För min del så vart det tvärt om, så snart jag var vuxen, så skaffade jag häst. Jag köpte Harry när jag knappt hade några pengar, på avbetalning, det tog två år att betala av honom ^^ Jag har fortfarande inget körkort men jobbar på saken! Och jag är 28 nu ;)

Svar: kommer aldrig hända. han är dressyrhäst och jag är dressyrryttare. problemet blir inte att sälja honom det har jag vetat att vi ska göra från dag ett jag köpte honom, de är bara de övergång till storhäst sen som jag inte vill.
Evelinn Åkerman

2013-08-11 @ 17:11:34 / http://harrybus.blogspot.com
Postat av: Amanda Hellman

Åå, du som är så galet duktig Evelinn! <3

Svar: åh tack! vem vet vi får se hur de blir:)<3
Evelinn Åkerman

2013-08-11 @ 20:42:10 / http://ecuality.blogg.se
Postat av: Anonym

Förstår faktiskt hur du tänker, jag har faktiskt börjat vela om jag ska köpa storhäst, förut har jag varit supersäker men nu känner jag att jag troligen inte kommer ha tid. Slutar gymnasiet samma dag jah fyller 18 ungefär och om jag då bestämt mig för att plugga någon annan stans kommer jag ju inte vilja vara fast med en häst.... Svårt beslut, men du gör nog rätt hur det är blir! ;)

2013-08-12 @ 12:41:49
Postat av: Maja

Den förra kommentaren var ju från mig, haha ^^

2013-08-12 @ 12:42:46 / http://otroligahast.blogg.se
Postat av: Olivia Gustavsson

Jag tänker också mycket på det där. Nu har ju jag 3 år kvar på ponny. Men när jag fyllt 18 tror jag det kommer bli ett litet uppehåll för även mig från hästarna.

2013-08-12 @ 13:05:45 / http://oliiviiagustavsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: