En bra häst

2013-07-23 @ 17:09:00 / Åsikter
En bra häst för mig är en häst som är lyhörd. Det är det som jag värderar högst hos en häst. 
och som tur är - har man inte en häst som är det - så kan man alltid jobba fram det!  Varje gång jag hoppar upp på en häst så går jag igenom vissa punkter. 
 
*Lyssnar den direkt på skänkeln?
*Går det att göra tempoväxlingar och behålla formen?
*Är den mellan hand och skänkel?

Så tänker jag, och är den inte det så är det något att jobba på först av allt innan man börjar med annat. Har varit ute på tävlingar och sett folk tävla med sina ponnyer och det första man ser är att hästen inte går fram för fem öre, ryttaren bara sitter och nöter med skänkeln hela tiden, lycka till att rida dina skänkelvikingar eller skolor om hästen inte lyssnar på dig!?

Så att checka av det inför varje ridpass det är ett måste för mig. Jag rider så iallafall att min ponny måste lyssna på mig direkt när jag gör en hjälp, inga undantag, och till slut lär dom sig och tro mig att allt flyter på mycket enklare då! 

 
Visar den här filmen igen och då kan ni tänka på, ser han lyrhörd ut? Är han framme för skänkeln och lyssnar på mig?
 
 
Och ja jag tyckar faktiskt det, man ser att han har power i sig, en ärlig power som visar att han vill. Ni när vi börjar trava efter halten så typ hoppar han igång och det är så jag vill ha det, minimala hjälper med en explosiv reaktion. Varje gång han tappar koncentrationen och kommer lite över tygeln så behöver jag bara lägga till en liten skänkel och så är huvudet på plats igen. 
Massa beröm när han gör något bra!

Håller ni med mig i mina tankar?


Postat av: Carolina - Beridare på stall Assla

Ser trevligt ut :)

Svar: tack!:)
Evelinn Åkerman

2013-02-22 @ 12:31:29 / http://asslatjejerna.se
Postat av: Tussie & London - med drömmen att rida SM

Har du något tips? För min ponny har ingen power i sig alls när jag rider, han lyfter inte sådär på benen. Men när en vuxen ryttare sätter sig på så blir han hur fin som helst. Känns som om jag rider fel på nåt sätt..

Svar: självklart att jag har! tänkte jag kunde skriva ett inlägg om det! :)
Evelinn Åkerman

2013-02-22 @ 13:58:36 / http://londonryttaren.se
Postat av: Tussie & London - med drömmen att rida SM

Sv; Tack!

2013-02-22 @ 17:39:00 / http://londonryttaren.se
Postat av: Louisa

Vilken fin blogg du har!! :)

Svar: tack och detsamma!!
Evelinn Åkerman

2013-07-23 @ 21:46:18 / http://bylouisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: