Tappar motivationen

2013-07-18 @ 15:00:00 / Åsikter
När jag var i Falstebo och kollade ponnyküren, såg hur ponnyerna dansade fram på ärevarvet slog det mig. Jag fick faktiskt en känsla av att jag blev lite ledsen för jag insåg att jag aldrig kommer bli så duktig, jag kommer aldrig få rida på falsterbo, eller i globen, eller i skandinavum vilket vore DRÖMMEN. Jag är 16 år nu, mitt sista internationella år och 2 år kvar på ponny. TVÅ ÅR!? herregud de är för kort tid för att komma nånstans känner jag med tanke på att dessa två år med RB har gått ultra segt i utvecklingen. Nu är vi äntligen upp och nosar på LA. Jag menar, vi kommer ju aldrig kunna starta SM? kanske starta men inte slåss om placeringarna iallafall. 

Jag vet att de är dåligt att tänka så här, det gör mig ledsen och det får mig att tänka Varför fortsätter jag ens? Jag vill ju bli bäst liksom men det kommer aldrig hända. Man ska aldrig säga aldrig blablabla men helt ärligt, det är omöjligt på bara två år..
 
 
Vissa får allt serverat på silverfat, här varsågod en ponny som kan allt. Visst du kan rida runt du på din vandringspokal. Jag själv har/haft två duktiga ponnyer från dom va 4 och kämpat mig till dit jag är idag. 
 
Det som känns ännu mer tråkig att efter dessa 4 år med rb när jag är 18, han är 9 och relativt "klar" som dressyrhäst är ju att skiljas från honom, allt jobb jag lagt ner. När jag sålde acrobat - samma sak, 4 år tillsammans och när han va som allra bäst så växte jag ur han.. Exakt samma kommer hända med Rb och även det får mig att tappa motivationen. Samtidigt som jag älskar att rida, träna, tävla och umgås med denna häst så känns det rätt meningslöst att fortsätta satsa. Förstår ni mig i mitt resonemang?

Nej de här gjorde mig ärligttalat lite tårögd, bara tanken på att han en dag kommer flytta ifrån mig precis som min bästa vän Acrobat gjorde för 1½ år sen.  Jag borde inte tänka såhär jag vet, de gör mig så deppig. Brukar alltid vara glad och positiv men nu har ni även läst om en lite mer nedlåten och negativ sida av mig..
 
 


Postat av: erika

förstår vad du menar! Så kan jag också känna ibland.. :p

2013-07-18 @ 15:22:27
Postat av: Sofia

jag fattar precis hur du känner, jag känner själv exakt samma sak, det är rätt värdelöst, man orkar ju inte lägga ner lika mycket tid och energi, det känns ändå inte som att man kommer komma någon vart med det.. :

2013-07-18 @ 15:23:43 / http://sofiaharbst.blogg.se
Postat av: Stina

Kände precis samma sak när jag närmade mig 21 (då får du inte tävla junior klasserna i distans längre, får dock rida ponny hur länge du vill) men sen insåg jag att man personligen om du bortser från hästen kommer utvecklas och bli bättre under många år till även om du inte gör det som ungdom. Och när det kommer till RB, finns fortfarande en chans att komma dit du drömmer men om ni inte gör det är det inte fel med det, ni är inte sämre ihop för det utan det är snarare så att dina ponnyer har hjälpt dig dit du vill komma! Men kämpa på, det är aldrig försent, även om jag har paus från tävling under ett par år för att alla mina tävlinhshästar är pensionerade så betyder inte det att jag inte tänker bli världsmästare i distansridning i framtiden;)

2013-07-18 @ 16:26:15
Postat av: Erika Andersson

Du måste verkligen se det i en annan synvinkel. Det du gör NU är något som formar framtiden. Alla har inte samma förutsättningar och alla ungar får inga ponnyer som kostar miljoner, thats life. Men tro mig, man lär sig mer av att sitta och rida en ponny som inte går på räls. En ponny man MÅSTE kämpa med för att nå framgång. Det känns lockande att rida in på fullsatt arena i Falsterbo- men egentligen, hur viktigt är det? Det spelar inte så stor roll om man tävlar SM på ponny eller storhäst!
Se det ur den synvinkeln istället, det du gör nu kommer du ha nytta av i framtiden och det är mer lärorikt att KÄMPA med en SVÅR ponny som kräver sin ryttare. Skapa nya mål och våga se en framtid utan den ponny du sitter på nu, för det är något vi alla måste inse. Man kan inte tävla och träna på samma ponny/häst livet ut, så är det bara! Det är ett stort steg att inse, men jag tror man måste våga inse det för att nå framgång.

Kämpa på bruden, det är motgång som skapar framgång. Du kommer igen den här perioden MEN DU MÅSTE SE DET MED ANDRA DAGAR!

Kram på dig <3
// Erika Andersson- www.eadressyr.blogg.se

Svar: Verkligen inspirerande! Wow du borde bli nån sån här pepp-coach! Tack snälla. kram<3
Evelinn Åkerman

2013-07-18 @ 20:05:16 / http://eadressyr.blogg.se
Postat av: Hanna

Tycker med du ska vara glad för det du har kämpat upp redan och två år är ändå en lång tid. Tänk på allt grundjobb du ändå lagt på RB, någonstans när det sitter så brukar resten lossna:)
Sedan kan man ju, om man nu inte växer iväg, fortsätta rida en ponny i hästklasser. Jag tävlar själv min mara bland storhästar, förvisso är hon bara 4 än och går bara LC,LB men har flera placeringar, så att ha en ponny är ingen nackdel. En kompis rider en connemarahingst på regional LA-MSV nivå böand storhästar med placerigar nästan varje start:) Sen du som är duktig på utbildning kommer vara guld värd som ungponny ryttare sen och sådana behövs! :) Så tappa inte sugen, tänk den dagen RB sen går SM även om det inte blir med dig, då är det ändå du som lagt grunden och gjort det möjligt. Det är bland de stoltaste jag vet med mina gamla ungponnyer:)

Postat av: Tuuli Elmgren

Sv; Nejnej, han är lusitano så han ska ha kvar manen!

2013-07-18 @ 22:25:45 / http://tuulielmgren.blogg.se/
Postat av: Elsa

Förstår dig! Jag kan också känna så ibland, jag började rätt sent men när jag väl började så kom jag på att det var verkligen det här jag ville göra! Men det känns som om tiden börjar komma ifatt, jag är snart 16, ponnytiden börjar gå mot sitt slut (känns det som). Men jag försöker tänka på hur mycket jag har lärt- och kommer lära mig, saker som jag sedan kan utnyttja på storhäst. Och tack vare det, förhoppningsvis kunna komma långt då, med en annan häst :)

2013-07-19 @ 22:09:40 / http://eventingbyelsa.blogg.se
Postat av: Anonym

Dra inte alla över en kam hörredu. Majoriteten av de som tävlar på hög nivå har kämpat och är duktiga ryttare. Bara för att du har en fantastisk häst betyder inte det att du kan rida den. Då och då rider jag en häst som går 160 hoppning, men inte fan betyder det att jag kan rida runt ens en 120 på honom eller få honom att jobba som han ska. Det finns inte många hästar som presterar med en helkass ryttare..

2013-07-23 @ 22:15:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: