Jag är en perfektionist

2013-03-16 @ 20:22:18 / Tävling
Idag gjorde vi vårat sämsta tävlingsresultat någonsin! Under hela programmets gång ville jag bara avbryta och åka hem fortfort. Men jag kämpade på med en ponny som inte var med alls. 

Ska väl inte påstå att min ponny är svårare än någon annans men jag som känner han så bra kan berätta för er att han är mycket speciell. och idag var helt enkelt inte våran dag.. 

Det första jag tänker på är, vad ska alla säga? vad är det alla säger bakom min rygg? vad ska bloggläsarna tycka? vad ska folk säga när dom ser vårat resultat? Kommer dom tycka att vi är sämst? Att jag inte kan rida min ponny eller att vi aldrig kommer komma någonstans?

Och vad ska jag säga till mitt försvar? Vill inte försvara oss, behöver inte försvara oss. 
Vill inte sitta här och skriva massa skit för att det berodde på det och det och det. Kunniga människor förstår utan en massa förklarningar. Men samtididgt känner jag en press, pressen från bloggen och prestationsångesten jag har att vara "bäst" eller att vara någon som nån kan se upp till.  Jag vill att allt ska vara perfekt och det var det inte, långt ifrån. 

Detta har verkligen sänkt mig och jag skäms över att berätta att jag inte känner nån lust till att ta nya tag. 




Postat av: Lovisa

Förstår dig pricis och jag tror alla känner det någon gång.
Pressen att inte göra fel, inte göra bort sig...
Det ät så jävla lätt att tycka men hästar är inte maskiner & så är det bara.
Men det är en ny dag imorgon och man får gå vidare & kämpa på!
Det går bättre nästa gång :)

2013-03-16 @ 20:38:03 / http://lovisazquasch.devote.se
Postat av: Kajsa

Usch, känner igen det där.. att man har press på sig.. :/

Men det går säkert bättre nästa gång :)

2013-03-16 @ 21:05:46 / http://kajsaochtuvas.blogg.se/
Postat av: Stina

Först och främst, din ponny är speciell och helt unik i sitt beteende och humör, alla hästar är det annars skulle ju alla vara likadana och det vore ju inge kul! Har haft precis de känslor du har, allt för många gånger. Flera uteslutningar i mål ger knappast självkänsla. Men vet du vad, det bästa sättet är att intala sig själv att allt det dåliga bara gör er starkare och bättre, och de som ifrågasätter er bara för att det inte ser bra ut, ja dom vet uppenbarligen inget om er! Även om det är svårt,ta till dig det du behöver från dagen, både positivt och negativt och gå vidare, strunta i alla andra för i slutändan handlar det om dig, din häst och att ni ska tycka det ni gör är kul och värt att kämpa för!

2013-03-16 @ 21:30:36 / http://www.distansstina.bloggplatsen.se
Postat av: Stina

Dessutom, ett bra öga ser ryttarens kapacitet hur hästen än går för det handlar om hur du hanterar den och situationen inte hur det ser ut! Och då menar jag om man bortser från tävlingsmomentet och ser det för vad det är, hästen har en rutten dag!

2013-03-16 @ 21:33:35 / http://www.distansstina.bloggplatsen.se
Postat av: Anna

Imorgon är en ny dag. Imorgon får man lov att försöka igen. Man kan inte lyckas utan att försöka. För att lyckas måste man också misslyckas.
Jag tror alla som håller på med hästar vet att det inte alltid kan gå så bra. Men dem där gångerna när allt bara sitter och hästen bara dansar, det är det vi lever på, eller hur?
Du klarar det här, det vet jag. Lika väl som du kämpade med Acrobat, likaväl som du klarade att ta farväl, likaväl som du kämpat med RB och tagit dig dit du är nu, likaväl tar du dig vidare.
Kramar<3

2013-03-16 @ 21:46:17
Postat av: Julia

Jag vet precis hur det känns. Men försök att inte bry dig om andra. Det finns ju något som kallas dagsform, hästar är ju djur och inga maskiner. Det är helt normalt och okej att känna så som du gör. Men du ska veta att vi är många som tycker du är otroligt duktig och din ponny med. Ni passar ihop så himla bra, så är det bara. Ni kommer igen, det vet jag!

2013-03-17 @ 12:58:18 / http://ohjuliet.blogg.se
Postat av: Emma

Det var väldigt längesen du la in det här inlägget, men jag bara måste. När man får ett dåligt resultat, vet jag hur det är att känna :vad kommer folk säga nu? Kommer dem tycka "Det var väl på tiden att hon inte fick så bra betalt!"? Kommer dem tro att man är korkad som rider den klassen och tycka att man får skylla sig själv att det blev så dålig % eftersom man inte är redo för den klassen?. Allt det där med att man känner "Jag 'måste' göra bra ifrån mig, för andra får inte tycka att jag är dålig" Egentligen är det helt sjukt hur man ens bryr sig om vad andar tycker! Man vet ju bäst själv liksom. Men det är så sjukt svårt att låta bli att bry sig. T.ex. första gången jag red en LA:P1 så fick jag 65%. Andra gången 63%. Men sen femte gången var det en dålig gång. 55%. Sååå himla besviken och ledsen. Arg och förtvivlad. Jag var så arg att jag inte ens sa grattis till hon som vann fast jag typ känner henne och gick förbi henne. Och det tycker jag faktiskt är sjukt lågt! Hade det varit bytta roller hade jag inte blivit så glad över det! Sen när jag kommit över själva ritten, så kom det upp i huvudet: "Det här resultatet kommer synas i tdb. Panik. Vad kommer dem tycka om mig nu? Att jag inte kan rida? Att jag är pinsamt dålig? Åhh, snälla nej." Men det viktigaste är att man iaf kommer över det till slut och kan börja om med nya tag. =)

Svar: himla skönt att höra att jag inte är ensam, tack för din fina kommentar!
Evelinn Åkerman

2013-12-21 @ 15:38:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: