Att ha en unghäst som förstahäst?

2014-04-28 @ 15:52:00 / Åsikter
HÄR hittar ni mitt inlägg där ni kan skriva något ni vill att jag uttrycker mina åsikter om. Denna ide kom ifrån Olivia och jag tänkte att istället för att svara på allt kort i ett inlägg så går jag in lite mer på djupet på alla och svarar med grundligt, denna vecka som kommer kommer innehålla mycket av dessa inlägg så det blir lite av en "åsiktsvecka" så ställ gärna fler påståenden!
 Kom ihåg att det här är mina åsikter och det är jag som tycker såhär, ni behöver inte ha samma åsikt och det betyder inte att någons är rätt eller fel.

Evelinn, vad tycker du om .. att ha en unghäst som första häst?
 

Mycket bra fråga, det kan man ju spekulera i. Många föräldrar vet jag köper unga hästar till sina barn för att dom ska "växa i dom" men är det verkligen så smart?
Nu kan man ju dra det här lite längre och hur ligger fallet till, är det ens första häst och man är helt okunnig? eller har man kanske ridit flera år på ridskola, varit skötare åt andras hästar och kanske till och med tävlat men detta är en första riktiga egna häst? och är det en unghäst typ 6-7 år eller en 3 åring? Vi utgår från det första alternativet och att den är runt 4.
 
Jag tycker att man inte ska skaffa en unghäst som sin allra första egna häst. 
Unghästar kräver mycket, då vill jag betona mycket, tid. Mycket tålamod, uppmärksamhet och man måste vara bestämd. Sätta tydliga gränser. Detta kanske man inte är så medveten om man är okunnig? Vill säga att man inte har någon som kan hjälpa en eller lära en. Det kan bli väldigt tokigt och kanske rent utav farligt?om man inte ridit alls länge och inte så duktig, hur ska man kunna lära en unghäst nåt och man inte kan något själv? Du kan ju inte vara lärare i spanska om allt du kan säga är hola (som betyder hej). Förstår ni? Nej jag tycker det är dumt att köpa sig en unghäst som sin första häst om man inte är kunnig.
 
Vad tycker ni om saken?
 
Rb har varit (och är) väldigt busig av sig, det är nog inget jag skulle klarat av i början av min karriär..
 
 


Postat av: Annika

Så härliga bilder!

Svar: tack!!
Evelinn Åkerman

2014-04-28 @ 16:52:50 / http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Frida Fransson

Hm.. intressant, klurig och bra fråga samt åsikter! Jag fick en annan syn på detta när jag läste dina åsikter, det var ur ett nytt perspektiv för min del!
Jag själv är ju en av dom här barnen som gick på ridskola utan så mycket kunskap tills jag var 10 år och fick då min första häst som var 1 år. Jag hade inte alls några kunskaper och det har minst sagt varit kämpigt! Dock hade inte mina föräldrar någon tanke bakom som att vi skulle växa tillsammans eller så, utan de är inte insatta i ridsport så då blev det som det blev.Jag satt och kämpade som en galning med min unghäst för att lära den det lilla jag kunde så att vi sedan kunde utvecklas tillsammans, medans mina vänner hade färdigutbildade hästar som gick rakt in och vann hela skiten. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker är bäst.. För mig har det varit blod, svett och tårar minst sagt men jag har ju en sån stor glädje med min fina ponny nu när vi växt upp, hjälpt och utbildat varandra. Jag som ryttare har ju lärt mig EXTREMT mycket genom att utbilda henne och vi har så många minnen tsm. Jag känner att jag redan gjort det som alla andra börjar med när de är 20 år(?). Utbilda hästar. Jag kan faktiskt säga att jag tycker själv att jag lyckats riktigt bra, en ridskoleunge som fick en 1åring tog både sig själv och ponny till FEI-klasserna med sm-kval. Och det är en sak som verkligen glädjer mig åt idag, för jag känner verkligen att jag kan!
Min åsikt är att man ska ha en utbildad ponny som man kan ha roligt med tills man är ca 13 år. sedan tycker jag absolut att det är dags för svårare utmaningar! Man lär sig ju inget speciellt nytt på att rida utbildade hästar hela tiden!
Jag vet ju att du själv också utbildat så du förstår säkert också hur jag tänker? :) Oj vilken uppsats det blev haha.. hoppas du orkar läsa ;) kram!

Svar: Men wow har du haft pewe sen hon va ett år? Gud va kul! Vilket bra jobb du gjort! Jag förstår dig precis jätte kul att läsa :) kram
Evelinn Åkerman

2014-04-28 @ 17:01:25 / http://friidafransson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: