Ständiga tvåan..

2014-04-27 @ 09:59:30 /
Som jag skrev för inte så länge sen så är jag ju alltid ständiga tvåan på tävlingar, kolla mina senaste resultat och alla står jag som nummer 2. Självklart är det inte det viktigaste att vinna, men nån gång skulle det ju vara kul.. När man alltid är så himla nära så känns det väldigt tråkigt, ja jag är en tävlingsmänniska och visst är det kul att ens bli placerad men jag tror ni förstår.
 
det enda resultatet som inte är med är det jag fick in igår då red vi LB:1 på 65% och kom 2 av 4
 
 
Hur gör man då för att ta sig ur det? jag var på föreläsning med Jens fredriksson och han berättade nåt liknande och hur han tog sig ur det. Han satt och kollade när andra ryttare red och reflekterade över vad dom hade som inte han hade, vad vare som gjorde att dom var bättre?
Han ringde även upp Ludger Beerbaum och frågade honom vad han gjorde som gjorde han så bra, han berättade hur en dag såg ut för honom och Jens reflekterade över att det inte alls var likt hans egen, så han började göra som Ludger och efter det vände det för han med.
 
Hmm ja jag tänker inte ringa upp nån och fråga direkt men haha jag kommer nog börja träna ännu hårdare och även kolla över konkurrenterna, vad har dom som inte vi har? 
 
Hur skulle ni gjort i min situation? alla tips är välkomna
 
 


Postat av: Sandra

Skulle tro att det är precisionen ni saknar, brukar vara det som behövs för att komma upp i 70-75 procenterna. Det där superstadiga mellan hand och skänkel som får det att se lekande lätt ut! Rid en halv miljard övergångar varje pass, sakerna kan ni redan, men lägg in tonvis med övergångar, för att få han mer lyhörd. Brukar vara det sol saknas. Och ingen handridning!! Inte minsta kramning eller dylikt, stilla hand och bara vänta ut hästen. Är vad jag har gjort tidigare för att komma upp i högre procent iaf, oftast så måste man få till det där sista lilla extra :)

Svar: åh de är de som är så svårt speciellt på min känsliga häst! men tack för tipsen jag suger åt mig och ska verkligen träna på det, men som sagt det kan ju inte ske nåt underverk på en vecka direkt utan det är något att träna på långsiktigt innan man kan märka skillnad tror jag iallafall. Tack kram på dig :)
Evelinn Åkerman

2014-04-27 @ 10:59:49 / http://sandrejohansson.blogg.se
Postat av: Elsa

Detaljer. Tänk efter vilka svagheter ni har o öva på dem. Sedan jämför dina protokoll. Någonstans kanske du fått en 8 där du i de andra fått 7or. Försök minnas hur du red. Kolla på ritten om du filmat den. Som du skrev är att kolla o andra ekipage vad de gör som är så speciellt. Man ska ju inte jämföra sig med andra men ibland måste man för att hämta inspo. Tex jag kollade på min ritt och insåg att när vi red in på medellinjen så vände jag 90 grader o därför blev det lite kantigt o vingligt. Sedan såg ja en annan ryttare rida o hon red mer cirkelformat än kantigt och det såg därför mjukt o fint ut. Det är små detaljer som skiljer..

Svar: smart! tack för kloka ideer, jag tar åt mig och ska försöka tänka på det! kram <3
Evelinn Åkerman

2014-04-27 @ 14:13:23
Postat av: Erika Andersson

Utveckla träningen hemma och få fram ännu fler kvaliteér i hästen! Ta med en tränare som du litar på när du är och tävlar så att han/hon kan kolla vilka moment som skulle kunna vässas till lite extra och på vilka moment du skulle kunna få en poäng högre i! :D

Kram på dig <3

Svar: tack snälla erika! jag tar åt mig av dina tips tack! kram <3
Evelinn Åkerman

2014-04-27 @ 15:45:48 / http://eadressyr.blogg.se
Postat av: Alva

Några grejer som är bra och som jag vet ger mer poäng:
Försök att undvika missar.
Rid noggranna vägar.
Satsa på en ett jämnt tempo och en jämn takt.
Visa skillnad mellan samlad, ökad, mellan- och arbetstrav/skritt/galopp!
Sen tycker jag också att du ska träna på programmen så mycket att dem sitter i ryggmärgen! Du skulle kunna fråga om du får rida någon annans häst och rida program på den hästen. Om du kan programmet så pass så kan du fokusera mer på Rb och då blir det en bättre ritt! Hoppas det hjälper lite iaf. Jag är helt säker på att du snart kommer få dina förstaplaceringar med Rb! kram <3

Svar: tack så jätte mycket! suger åt mig! <3 kram
Evelinn Åkerman

2014-04-27 @ 19:53:59
Postat av: Lindha

Jag brukar tjata på mina elever att visa tydliga övergångar, fånga upp traven i hörnet innan en diagonallägning, och sen tänka lite passage trav i slutet, just för att markera övergången. I de lite högre programmen sen så är övergångarna en egen bedömningspunkt, och de gör mkt på en 7,5 istället för en 6a.

Sen även att man inte glömmer rida på banan. Ta halvhalter, fånga upp hästen, korta tyglarna osv. Många ryttare blir lätt passiva inne på banan, och glömmer bort alla små viktiga detaljer.
Jag tror att ni snart kommer knipa den där gul blåa rosetten :D
Lycka till :)
Kram

Svar: Tack snälla för dina tips! Då tänker vi precis samma där! Vi tränar på:) kram på dig
Evelinn Åkerman

2014-04-30 @ 11:44:09 / http://lindhasvensson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: