Större register

2014-08-19 @ 14:07:00 / Vardag
Nu ska jag dela med mig av mitt bästa träningstips för skolor som jag använder mig av mycket. 
 
Som ni vet så tränar jag mot LA P:1 och där ingår öppnor och slutor och eftersom jag haft min häst sen 4 och utbildat honom själv så har jag såklart fått lära honom just skolorna, precis som allt annat! och när jag lär in något eller tränar så vill jag ju ha ett brett register. Så när jag tränar hemma så om vi tar öppnan som ett exempel, öppna ska ju ridas med hovarna placerade på tre linjer som såhär:

yttre bakhoven på egen linje, inre bakbenet och yttre frambenet på samma linje och inre frambenet på en egen linje. Tre linjer
 
Men när jag tränar hemma så använder jag mig av liiite mer tvärning som ni kan se här:
 
 
Här kan ni tydligt se 4 linjer. Varför då? Jo för att jag känner min häst och jag vet att han alltid gör saker liite sämre på tävling, kan absolut bero på mig att jag är nervös eller "finrider" och inte vågar rida så som jag gör hemma. Men då om vi skulle göra den här - på tävling - till 50% ja då har vi en perfekt öppna! Och jag har ett bredare register att välja på och ta till när jag är på tävling!
 
Ibland checkar jag ju av såklart att det går att få till en tävlingsöppna och det gör det!


Postat av: Emma

Bra tips! Jobbar lite likadant med min häst för han blir alltid jättelat när han inser att det är dressyr vi ska tävla medans han oftast är jättefin hemma ><

Svar: många som blir det! Blir han seg på tävling skulle jag rekomendera att du jobbar på samma sätt, hemma så ka du trappa upp tempot överlag så det blir hans grundtempo sen när du kommer ut på tävling så blir han automatiskt lite segare och har ett mer normalt tempo!
Evelinn Åkerman

2014-08-19 @ 16:34:53 / http://xoffbeat.blogg.se/
Postat av: Hanna Larsson

Jag gör likadant, rider nästan alltid med mer tvärning i skolor på träning, även mycket brantare skänkelvikningar, för att det är bra gymnastik är hästen och då blir det lättare är få hästen att tvära precis så mycket som man själv vill :) sen är det även bra på tävling ibland, vissa dommare vill se mer tvärning och vissa mindre, samma med böjningen, vet man då vad just en domare "gillar" kan man då visa mer tvärning om det är så ;)

Svar: Precis! då tänker vi samma :)
Evelinn Åkerman

2014-08-24 @ 12:04:04 / http://nattstad.se/hannaellenlarsson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: