Ställa ut!

2014-01-02 @ 12:11:49 / Vardag
Jag har nästan bestämt mig, efter att ha testat springa några gånger och ställt upp han här hemma så känns det inte som några svårigheter. Nu ska jag bara få över mamma på min sida också, hon är som jag - nybörjare på utställning men jag tycker det skulle vara kul att testa och bra att komma ut på lite sånt, kan va nyttigt det med. Rbs uppfödare kommenterade även och skrev att han blivit utställd som föl men klarade inte gränsen att behållas som hingst då han är sent utvecklad och de stämmer faktiskt, men lika bra att han inte är hingst längre haha de hade nog inte varit så kul!
 
Fick lite frågor angående denna utställning, den går i Kvinnersta som ligger i Örebro. kostar 200 kr att anmälda per klass. Den klassen jag ska va med i tror jag är nr 7; treåriga och äldre valacker. Det är inte bara för connemaror utan även fler ponnyraser. Kolla hemsidn för mer info och proppar; öpaf.se
 
Jag har läst på lite och kollat lite youtube filmer på hur de går till. Den här texten tog jag ifrån connemaraponny.org där jag tyckte det fanns bra med info för nybörjare som jag!
 

1. Samtliga deltagare i klassen kommer in på ring  i nummer ordning i höger varv. Visaren går på hästens vänstra sida, dvs hästen närmast domaren.  Glöm inte nummerlapp, denna ska sitta på höger sida om detta är hästens manfria sida annars bör ponnyn vara försedd med nummerlapp på bägge sidor.

Du ska vara medveten om att bedömningen startar redan när du kommer in på ring, se därför till att ha din häst väl framme.

2. Håll avstånd till framförvarande ekipage och använd hörnpasseringar till att korrigera avstånden. Kommer du lätt för nära, ta ut hörnen, halkar du efter, gena över ringen. Har du en häst som slår om någon kommer för nära eller som är extra uppspelt varna dina medtävlare och sätt en röd rosett i svansen.

Du ska gå i höjd med hästens bog och hästen ska röra sig i ett bra tempo och skritta aktivt, vilket även gäller visaren. Domaren får ofta en första uppfattning om rastyp och skritt just när man går på ring. Du håller tyglarna i båda händerna med högerhanden ca 20 -30cm under hästens haka och resterande tygel i vänsterhand

3. Vid anmodan ställer du upp hästen framför domaren. Håll utkik var medtävlarna ställt upp och ta samma ställe. Är du först så följ de instruktioner du får.

Ställ hästen med den manfria sidan mot domaren och i “öppet läge”. Med det senare menas att domaren ska se alla benen och de som är närmast domaren ska “rama in” hästen.

Själv ställer du dig framför hästen med tyglarna jämnt fördelade i båda händerna men ordnade så att du kan styra och  korrigera hästen om det behövs.

Vill domaren se hästen framifrån går du själv ett steg åt sidan så du inte skymmer hästens framparti.

4. På uppmaning för du sedan hästen framåt utmed medellinjen. Skritt i ett bra tempo så hästen kan visa sin gång. Du själv tittar upp och tar gärna ögonmärke så du går rakt. När du är ute på kortsidan så vänder du hästen (om du inte fått komandot vänd tidigare) . Du vänder hästen från dig. Vid vändning har du tyglarna i en hand så den vänstra är fri. Det kan behövas för att tex hålla upp en hand för hästens huvud för att underlätta vändningen. Målet är att komma tillbaka till samma linje som du skrittade inledningsvis.

5. När domaren komenderar trav  tar du tyglarna i höger hand och travar hästen utmed medellinjen. Det är bra att ha tränat så hästen vet vad det är frågan om och går igång på små hjälper. Ju mer självbärande hästen är i sin trav desto bättre, dvs en häst som går i undertempo kommer inte till sin fördel.

När domaren är klar med sin bedömning talar denne om det, ofta genom att säga tack, du  går då tillbaka till din plats i ringen.

6. Håll ordning på hästens katalognummer då det är med det du tilltalas under bedömningen.

Håll dig beredd så att du är snabbt på plats när hästen före dig återgår till sin plats efter utförd visning.

Se och lär av andra som varit med förut. Det finns alltid mycket att lära.

Spö kan med fördel bäras men tänk på att hålla det rätt. Det är ganska vanligt att hästen störs av att ett spö petar till hästen när visaren rör vänsterarmen under löpningen. Håll spöet nedanför handtaget

 källa: http://www.connemaraponny.org/tavling/infor-utstallning/visa-hast-vid-hand
 
 
Det finns ändå lite saker jag undrar, kanske någon av mina bloggläsare vet svaret på dom. Om hästen är rakad, spelar det nån roll? får man ändå vara med eller hur går det till?
Jag har ju inget speciellt ledträns, vad ska jag använda då? ett dressyrträns eller med bred nosgrimma ingen snokrem? 
Ska jag leda i tyglar eller nåt annat?
Värmer man upp hästen innan? hur går de till egentligen?
 
 


Postat av: Linn Forsström

Har aldrig hört något om att det ska spela någon roll att hästen är rakad eller ej. Ingen domare har kommenterat det på "våra" utställningar (ÖPAFS) så oroa dig inte över det.

Ang träns så väljer du det som passar RB bäst. Ett vackert huvud syns bäst i ett träns med smala remmar. Medans ett längre huvud döljs med bred nosgrimma.
Jag brukar visa i tyglar :)

Svar: tack för tipsen!
Evelinn Åkerman

2014-01-02 @ 12:19:13 / http://lfdressage.blogg.se
Postat av: Tove

Håller med Linn. På shettis-utställningar så mmåste man ha ett sorts "rakintyg" men det är ju oväsentligt nu. Ta det träns som passar bäst, med eller utan nosgrimma, bara det ser propotionerligt ut. Jag har bara visat i ledtygel innan, men det är som att visa med tyglar. Har du tyglar är det enklare att ställa upp enligt mig! :)

2014-01-02 @ 12:26:35 / http://toveolsson.horseworld.se
Postat av: Sofia

De brukar vara rätt snälla på utställningar men just med rakningen var det jag som skrev då det stod om det i en propp på utställning en gång, jag vet inte varför de ville ha intyg då men är du osäker mejla arrangörerna! :)

Jag har använt mig av lite olika träns men har alltid visat med hög nosgrimma utan underrem men har försökt att ta de lite nättare tränsen så mitt stos huvud framhävs bättre.
Jag leder i tyglar men vissa brukar ha delta o typ lädergrimskaft men jag kör alltid med tyglar, känns säkrast när det oftast står att de leds i tyglar.
Oftast så tar utställningar ganska lång tid och det är svårt att veta ungefärlig tid man ska in i ringen. Jag ser till att skritta fram hästen för hand och tränar lite vändningar och igångsättningar till trav för att få en känsla av hur "på" hon är och hur mycket jag behöver dutta på med spöt för att få en lite bättre reaktion. Min ponny tycker utställningar är kul och kan tyvärr ibland takta så det gäller att försöka hitta det läget där man visar en energisk men avslappnad skritt och detsamma i traven men där takten är viktig.

Lycka till det kommer säkert gå super för er :)

Svar: tack så mycket för tipsen!tack snälla ;D
Evelinn Åkerman

2014-01-02 @ 12:27:58
Postat av: Tove

Förresten. Var JÄTTNOGA med att ha tyglarna/ledtygeln i båda händerna när han skrittar, och i en hand (den närmast hästen, dvs höger) när han travar. Och ha med dig ett spö så att du kan dutta och få till den sista "flashen" i både skritt och trav! :D

Svar: tack för alla tips!
Evelinn Åkerman

2014-01-02 @ 12:31:36 / http://toveolsson.horseworld.se
Postat av: Anette

Vilka bra tips!

Svar: ja kan vi åka då?? :D
Evelinn Åkerman

2014-01-02 @ 12:37:28
Postat av: Jonna ❤️

Det är så kul att ställa ut!! Du måste ju va med på vinter utställningen i februari !! 😍👌

2014-01-02 @ 23:07:16 / http://freedom.horseworld.se
Postat av: Elsa

Energin i gångarterna. Har bara ställt ut en gång men fick bra för energin. Var noga med att hästen trampar över i skritten o traven. Se till att hästen inte sover haha!;) Bäst intryck gör ju dom när de "blåser upp sig" och har lite attityd, alerta o svävar fram. Så som man ser dem springa i hagen o önskar att de gjorde på banan;) Lycka till!:)

2014-01-06 @ 18:43:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: