Att jobba i stall

2014-07-03 @ 18:00:00 / Vardag
Hej Evelinn! Vad jag förstått så har du trots din låga ålder jobbat på många olika ställen, kan du inte berätta kort om varje?
 
Hej! Jo det stämmer, jag är alltså 17 år och har hunnit averka några stallar fått sett lite "bakom kulisserna" en hel del bra saker men också mindre bra saker. Jag vet inte vilken ordning jag jobbat på de olika ställena så jag drar igenom alla.
 
Jag har genom skolans praodagar jobbat på ett stuteri och seminstation, till skillnad från många andra stall så var nog det här det lugnaste jobbet, jag behövde inte mocka (tack gode gud för det fanns 60 halmboxar att mocka varje dag) det enda jag och min kompis gjorde i princip var att gå och hämta hästar ut och in från olika hagar, ge dom till veterinären och kolla samtidigt som hon ultraljuda dom om det fanns något föl eller inte och sen nästa häst och sen nästa häst, så höll vi bara på, sen fick vi åka med dom och äta gratis restaurang = helt okej! Vi fick även borsta och pyssla lite med olika hästar, sen fick vi även se när de tappade en hingst, haha det var en upplevelse det med. Vi gosade med föl och flyttade stora flockar mellan olika hagar, jätte mysigt jobb verkligen!
 
Bilderna är nog ifrån 2010
 
Jag har även varit i ett hoppstall och hjälp till med de dagliga sysslorna, där fick jag även rida och jag blev helt förälskad i en ponny som stod där ville köpa honom på direkten. Jag fick skissa upp en bana som hon faktiskt använde till en tävling! minns inte mycket mer från det stället.
 
Sen har jag praoat på en ridskola, en av dom "lyxigare" varianterna eller hur man ska förklara det, typ där alla kan rida bra och alla bär kingsland, förstår ni? Jätte duktiga och välskolade hästar också. Jag fick faktiskt vara med på en lektion en gång för att en person inte dök upp, kul! men jag minns att de hade regel på väst där och alla utom jag red med väst men ridläraren sa att det gjorde inget, jag var för duktig för väst haha!
Ett helt okej ställe men vanlig stall skötsel, hästskötsel och så fick man hjälpa några barn.
 
Sen har jag varit på ett annat ställe lite mer "privat" hos en tjej som bedriver liten verksamhet, jag gjorde inget speciellt där utom att rida, mocka lite, borstade hästar och allt sånt där vanligt. Minns inte mer iallafall.
 
Det ni nog mest känner till är att jag jobbat på Brolötens Dressyrcentrum några gånger och fortsätter åka dit med jämna mellanrum. Är varje gång jätte nöjd med min vistelse där (och helt slut!) hehe. Brukar ha med mig Rb och få bra träningshjälp och tips med mig hem, man är hela tiden omringad av proffs. 
Jobbet består av vanliga stallsysslor som fodring, utsläpp, mockning, insläpp, täckesbytning, göra iordning hästar på löpande band, sätta hästar i skrittmaskinen och sen har jag även fått rida några ponnyer samt min egen för duktiga tränare! 
 

Att jobba inom stall är slitigt, det måste man räkna med, alla pallar inte med det. Som det sistnämnda stallet där man jobbar 14 timmar om dagen 7 dagar i veckan, det är inget jobb där man kan chilla och njuta av livet precis utan man måste gilla fart och fläkt att ständigt ha något att göra, det jag gillar med att jobba hos tävlingsryttare är att ingen dag är den andra lik, det är alltid något nytt som händer och det är kul att vakna och inte veta vad som kommer hända under dagen.
 
Det nya erbjudandet jag fått är det som passar mig bäst hittills, bara som beridare, jag behöver inte beblanda mig med det vardagliga som mockning, höpackning, in/utsläpp och sånt där som sliter på en utan jag får ägna mig åt det jag tycker är roligt, ridning, träning och utbildning av unghästar. Jag behöver inte heller vara där varje dag vilket passar jätte bra för mig då jag har mycket på mitt schema.
 
Alla startar någonstans men det gäller att arbeta sig uppåt!


Postat av: Anja

Kul att inlägg att läsa! Praoade själv hos Helena Lundbäck i våras, blev inte särskilt imponerad...Fick i stort sätt bara mocka, borsta, byta täcken och leda hästar till och från skrittmaskinen. Men sista dagen fick jag i alla fall kolla när hon red, vilket var roligt! Det var långa dagar från 7 till 16 i två veckor...
Sen funderade jag bara på det där ridläraren sa om västen, det handlar väl inte bara om hur duktig man är? När man nått en viss gräns behövs inte västen längre? För mig är det säkerhetstänk... Och så beror det ju helt på vilken häst man sitter på :) Olyckan kan alltid vara framme!

Svar: Så är det att jobba i stall! men 7-16 låter ju otroligt skönt! jag fick jobba 06-20 3 veckor i sträck även helger!Jag vet inte riktigt vad hon mena, men eftersom jag rider dressyr så "behövs" inte västen på tävling och därför jag har i princip aldrig ridit med väst.
Evelinn Åkerman

2014-07-06 @ 22:32:16 / http://castarha.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: