Avrundar

2014-07-08 @ 18:06:00 / Vardag
Nu är det dags att avrunda dagen och tagga ner lite, går på högvarv när jag har schemat fullspäckat och jag tycker det är kul när det händer saker hela tiden, som idag! Men man måste komma ihåg att koppla av.
 
Ja dagen då? var ju som sagt i Nyhammar och red två fina ston, båda är 5 år och under utbildning. Idag var jag (nästan) själv i stallet, bara hon som jobbar där var där men själva hästägaren var inte där så jag fick rida och träna själv, känns skönt och kul att få det förtroendet av någon annan, jag har själv väldigt svårt att ge förtroende till andra så jag rider helst min häst själv. Men jag är jätte tacksam för möjligheten och jag tror detta gör mig till en bättre ryttare.
 
Först ut var "Elin" som kändes lite annorlunda mot förra gången, hon låg på väldigt mycket och ville bara springa iväg och hängde lite i bettet. I såna tillfällen så gäller det att bara nöta övergångar och det var precis vad jag gjorde och tillslut lyssnade hon jätte bra på mig. Det visade sig sen att det varit någon och provridit henne som travat i 190 så det förklarar ju varför hon gjorde som hon gjorde. Fina Elin.
 
 
Där efter hoppa jag upp på "skimmeln" ingen verkar veta vad hon heter så vi kallar henne skimmeln och där blev jag verkligen positivt överraskad då mitt första intryck av henne var en riktigt surtant, man kunde inte hålla för mycket, inte driva på ett visst sätt och allt skulle vara på hennes villkor men idag - wow! hon släppte verkligen till och dansade under mig, jätte rolig häst som man måste rida med teknik. Hon har en tendens till att glida utåt och såna hästar tränar jag alltid innanför spåret så hon inte har något att stödja sig mot, på såsätt har jag bättre koll på yttersidan och måste passa den hela tiden så hon inte far iväg. Jätte nöjd med henne.
 
Dessa två hästar är tillsalu ifall någon letar efter toppstammade hoppunghästar med framtiden framför sig!
 
RB då? Jo vi tog ett pass på banan under stekande sol - ja man måste kunna rida i det också och det gick faktiskt bra. Jag fick tänka mycket framåt men så är det nästan alltid, rida med kvicka hjälper och lyssnar han inte ja då måste man säga till på skarpen, jag fick vara rätt hård idag då rb var lite trött och seg men efter 20 minuter är han igågn och lyssnar jätte bra. Jag travade faktiskt inte så mycket utan fokuserade på galopp, jag tog nåra varv och la in skänkelvikningar i trav och det var faktiskt det enda. I galopp börjar jag alltid med att galoppera låg och framåt, på så sätt kommer han bra igång och blir jätte fräsch,  måste alltid göra det annars har han ingen bjudning i den samlade. Så därefter samlade jag upp honom och red lite förvänd samt gjorde några enkla byten och från galopp till halt, det kändes bra även fast de är långt ifrån perfekta så är vi på rätt väg! Var tvungen att påminna mig att det bara skulle vara en jogg idag, jag som ville hålla på längre haha att man aldrig får nog! ;)
 
 
Just nu sitter jag och funderar på om jag ska åka och träna på morgonen eller kvällen imorgon?



Postat av: Theresia

Så fina bilder!

Svar: Tack!
Evelinn Åkerman

2014-07-08 @ 18:34:20 / http://theresiasandahl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: