För hans eget bästa

2014-07-20 @ 14:17:00 / Vardag
Varför klippte du din häst mitt i sommaren? är en fråga som jag fått och det kan verka främmande för många men helt självklart för andra.
 
Svaret är så simpelt att det var för hans eget bästa då han är svart och har en kraftig tjock päls som gör han svettig bara av att stå inne i boxen. Då kan ni tänka er hur han ser ut efter ett ridpass? Det kändes helt enkelt inte schysst att låta han gå så hårda pass med så mycket päls. Jag ville ha honom piggare och det fick jag honom faktiskt! Sen har vi några viktiga tävlingar på planeringen så en viktig sak som energi får inte förstöra för oss.
 
Jag förstår att skyddet försämras och att man förstör pälsen. Jag klipper han annars under hela hösten-våren- vintern och låter han gå med täcke, samma nu, han har flugtäcke vid sol och regntäcke vid regn så det går ingen som helst nöd på honom!

Hoppas ni förstår och jag kommer inte besvara några liknande frågor eller "påhopp". 
 
Här kan man tydligt se hur svettig han är efter tävling.


Postat av: Hedda

Jag klippte Kiwi här i juni för samma anledning - det blir sjuuukt varmt för dem att jobba hårda dressyrpass (hoppass för den delen också) i jättetjock päls och 25°.
Vad jag hört så klipps i princip alla elithästar året om och ingen verkar må mycket sämre av det ;)
Lycka till på SM nu!

2014-07-20 @ 14:51:07 / http://ponnyboken.blogg.se
Postat av: Hedda

Jag klippte Kiwi här i juni för samma anledning - det blir sjuuukt varmt för dem att jobba hårda dressyrpass (hoppass för den delen också) i jättetjock päls och 25°.
Vad jag hört så klipps i princip alla elithästar året om och ingen verkar må mycket sämre av det ;)
Lycka till på SM nu!

2014-07-20 @ 14:51:10 / http://ponnyboken.blogg.se
Postat av: Hedda

Jag klippte Kiwi här i juni för samma anledning - det blir sjuuukt varmt för dem att jobba hårda dressyrpass (hoppass för den delen också) i jättetjock päls och 25°.
Vad jag hört så klipps i princip alla elithästar året om och ingen verkar må mycket sämre av det ;)
Lycka till på SM nu!

Svar: Tack så mycket!!
Evelinn Åkerman

2014-07-20 @ 14:51:11 / http://ponnyboken.blogg.se
Postat av: Ronja

Ja, tycker det var bra gjort! Juppi som är orange svettas som en gris och då klipper jag ju såklart, vissa hästar har helt enkelt tjock sommarpäls vilket gör det jobbigt för de så då får man anpassa! Just i år har jag inte klippt än och ändålänge verkar det lugnt men vi får ju se det brukar börja i augusti ;). Lycka till på SM! Kika in på bloggen ska du se vad som finns där ;). Tack för det fina inlägget förut!

Svar: Tack så mycket för de fina orden! Det värmde enormt ❤️
Evelinn Åkerman

2014-07-20 @ 14:58:03 / http://busigaponny.blogg.se
Postat av: Julia

Tycker inte årstiden spelar någon roll när man klipper, det som spelar roll är hästens bästa och vissa behövs helt enkelt klippas på sommaren!

Svar: Bra sagt!
Evelinn Åkerman

2014-07-20 @ 20:34:23 / http://juliastegfeldt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: