Jag rider i allt

2014-07-11 @ 14:09:16 / Vardag
Läste på facebook i någon grupp där en person fråga "Vad gör ni med era hästar och ridningen nu när det är så varmt?
 
Som svar på den fråga, jag rider i allt. alla väder, allt underlag, under alla förutsättningar. Folk kan tycka jag är gaaalen som går ut och rider när det är 25 grader värme eller när det ösregnar ute. Då får dom gärna tycka det, men har man en tävlingshäst då måste den kunna prestera på topp jämt och en liten grej som väder ska inte kunna påverka oss eller resultatet. Det tycker jag är mycket viktigt. 
 
Sen kan jag förstå att folk inte har samma ambitioner och mål som mig och därför kanske inte behöver träna lika hårt eller målmedvetet, att de kan hoppa över ridning för det är lite regn eller bara rida sent på kvällen för det är svalt då.
 
Värsta jag vet är att höra eller läsa folk som hoppar över ridning för att det är lite pölar på banan, ja inte konstigt att det går dåligt när du kommer ut på tävling och det finns pölar på banan? eller ännu värre när de har tävlat och skyller på att hästen inte ville gå i vattenpölarna - ja men då kanske du borde tränat på det innan. Man kan ju inte styra över väder och tro mig bromsarna tar inte hänsyn till att du tävlar och låter bli att sätta sig på din häst under tävling så du kan inte undvika dom föralltid.
 
Rb under två olika förutsättningar - går lika bra på båda!
 
 
 


Postat av: Cornelia

Hästarna klarar av alla väder, men frågan är ju hur mycket piloten orkar.

Om det är 25+ och stekande sol eller pissregn och blåsigt kan inte jag som ryttare prestera lika bra. Det känner min ena häst av tydligt och då tar han sina chanser. Alltså är det inte bra att rida honom i sånt väder när man inte måste, för då brukar det bli pannkaka. :)


Svar: Jag klarar det bra iallafall och det är jag glad för annars hade vi aldrig kunnat tävla. :)
Evelinn Åkerman

2014-07-11 @ 15:47:41 / http://cornelias.horseworld.se
Postat av: Anonym

Jag rider i alla väder, sent på kvällen om det är varmt vissa dagar och vissa dagar mitt på dagen även om det är varmt, rider i snö och spöregn eftersom att vi inte har något ridhus. Jag försöker dock undvika att rida på banan om den är full av vattenpölar eftersom att Duchess hatar att gå i regn och hoppar över vattenpölarna haha, ända gången man kan rida i regn utan att hon blir störd är på tävling, då fokuserar hon verkligen på att vara bäst :)

Svar: Okej men det låter ju konstigt att hon "hatar" pölar men sen på tävling är det okej?
Evelinn Åkerman

2014-07-11 @ 16:03:55 / http://ssfredlund.horseworld.se
Postat av: Olivia

Jag rider alltid i alla väder just för träningens skull. Skulle dock aldrig rida hemma i tungt underlag när det t.ex regnat, det sliter så fruktansvärt mycket. Skulle aldrig heller starta om det var tungt underlag.. ;)

Svar: Säger vi att du skulle lyckas kvala till SM och det visar sig att banan är jätte tung tror jag nog du skulle starta, 7 min skulle nog inte slita :) samma underlag är inte heller bra i längden.
Vår bana är som allra bäst efter regn!
Evelinn Åkerman

2014-07-11 @ 16:21:35 / http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Olivia

Tveksam på att underlagen dom har på SM blir så tunga av regn, dom är nog bättre än så ;) Och 7 min kanske inte förstör en hel häst, men det är klart att det ändå sliter. Våran bana är också som bäst efter regn, när det har torkat upp lite vill säga då.

Svar: Du underlagen i Karlstad förra året tror jag det var va bokstavligt talat sämst!! Så man ska inte tro att bara för det är SM så slår de till med det bästa..
Evelinn Åkerman

2014-07-13 @ 22:27:25 / http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Olivia

Nej kanske inte. Men jag skulle aldrig utsätta min häst för dåligt underlag vad för tävling det än var, i varje fall inte om det var dåligt även på framridningen. Hästens bästa går före tävlingarna tycker jag, extra noga med Arragon som har artros i kotan.

2014-07-14 @ 20:31:27 / http://oliiviiagustavsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: