Ridlärarrollen

2014-07-17 @ 14:52:00 / Åsikter
Har ställt mig frågan. Vad är jag för en slags tränare? och kommit fram till att jag är en reflekterare. En som som reflekterar av t.ex. efter en hjälp eller en tygelhjälp och jag vill att eleverna förstår vad som händer när man gör en viss sak och hur hästen förändras av en annan. En fråga jag ofta ställer är "kände du vad som hände där" och oftast är svaret Ja. 

Jag har själv varit med om tränare som bara gör si gör så och man aldrig riktigt förstå vad man gör, de säger att de är bra men det känns inte bra, man har fått en övning men aldrig fått det förklarat vad den är bra för. Det är viktigt med tydlighet och beröm. En tränare var så hård mot mig en gång så jag börja gråta och det är inte heller kul såklart och en annan skrek braa braa braa fast det inte ens såg bra ut. En tränare ska inte heller få en att känna sig bäst, man ska visa sina svagheter och den ska hjälpa en på vägen att förbättra dom. Jag är själv en sån som "finrider" på borta träning och när folk ser på vill jag gärna visa upp det bästa, FEL FEL FEL, man tränar ju för att bli bättre eller hur. 
 
Något jag alltid gör när jag tränar ett nytt ekipage eller bara vill stämma av det är att i lugn och ro, i tysthet, granska ekipaget under framjoggingen. Där ser man och man hittar vad som behövs ändras eller justeras. Sen kollar jag alltid av vad är det du vill jobba med, vad behöver ni träna på. Det är väldigt olika från ekipage till ekipage och man kan inte göra samma visa med alla utan det måste bli väldigt individuellt. Jag försöker alltid ha en kommunikation med ryttaren och se så den förstår vad jag menar, kolla så den själv tycker det känns bra och så att den känner sig nöjd. För jag vet själv hur det är att sitta där och inte riktigt våga säga till eller fråga.
 
Får frågan, är det inte svårt att instruera någon vars häst du aldrig ridit? Jo det kan va knepigt, jag vet många tränare som alltid rider hästen innan träning för att få en bild av vad som behöver hjälpas men det känns fel på något sätt. Ett tränat öga borde se detaljerna ändå. Jag vet själv folk som låter sina tränare rida hästarna och "lossa" dom och det tycker jag bara är idiotiskt, visst bra för hästen, men vad tusan lär sig ryttaren av det? Ska den alltid vara i behov av tränaren? Nej det är bara stört löjligt bättre att ha tränaren på marken som kan instruera dig hur du ska lösgöra din häst. Sen att man låter en duktig ryttare rida igenom och känna på ens häst är en annan sak, ibland kan det vara väldigt givande att se sin egna från marken!
 
Det här med att vara dressyrtränare är något jag verkligen vill utveckla för det är så himla kul!
 


Postat av: Alice

Intressant inlägg! :)

Svar: Tack!! lite luddigt kanske men det är svårt att få fram sina åsikter när man har så många hehe,kram
Evelinn Åkerman

2014-07-17 @ 20:52:55 / http://skimmelfuxenalice.horseworld.se
Postat av: Alva

Jag håller verkligen med om allt du skriver i det här inlägget! =) Det låter som att du är en väldigt bra tränare! Hade jag inte bott så långt ifrån hade jag kanske provat! =)

Svar: Tack vad snällt! vilka fina ord :)<3
Evelinn Åkerman

2014-07-17 @ 22:04:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: