Varför lindat

2014-07-10 @ 13:39:00 / Vardag
Hej, skirv gärna ett inlägg om varför du rider lindat när du trimmar och rider hemma och på träningar men inte på tävling, blir det inte skillnad på RB på tävlingen då? :) Bara nyfiken.
 
Svar: Hej! Tack för en jätte bra fråga, en sak jag faktiskt tänkt en hel del på själv och funderat på att skriva om. 
Vi tävlingsryttare är ju väldigt noga med att få det "så likt tävling som möjligt" har ni tänkt på det? Vi tränar för att tävla och vi tränar för att bli bättre, vi rider program, vi åker ut till nya platser och tränar. Det här med skydd och lindor då? Nästan alla jag vet rider med lindor, kolla på dressyreliten, inte många som tränar utan höga paddar med lindor, vissa använder tillochmed skydd på lindorna! Sen när vi kommer in på banan, då finns det inga skydd, inga lindor alls. Hästarna som blivit vana med att gå med det ? Man kan ju tycka att det borde bli som Ronja beskriver det, en skillnad på dom.
 
På RB blir det ingen skillnad iallafall, jag trimmar hemma oftast med skydd och tränar borta med lindor. På framridning använder jag inget av det. På grund utav att det helt enkelt tar tid från min framridning och det tar mitt fokus att jag måste tänka på att dom måste av, jag rider också helst fram med kavajen annars kan det bli ett störningsmoment om jag måste krångla med det. Det händer att jag joggar utan skydd bara för att han måste kunna gå utan skydd på tävling, hur många tror ni gör det? inte många.
 
 


Postat av: Ebba

Jag brukar varva med skydd, lindor eller helt utan.
Ibland rider jag ut utan skydd, ibland rider jag ut med lindor, och det varvar även i paddocken.
Vill inte hästen ska veta att vi ska träna så fort jag lindar benen osv, sen blir det även inte lika stor skillnad på tävling! :)

Svar: Okej ja jag med!
Evelinn Åkerman

2014-07-11 @ 14:53:19 / http://www.ebbagraversen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: