Att hitta det lilla extra

2014-06-05 @ 18:45:00 / Träning
Fråga: Jag ska påbörja en elitsatsning inom WE (dressyr, teknik och speed) med min sexåring till hösten och jag skulle jättegärna vilja ha dina tips och råd gällande dressyrmomentet. Min ponny är väldigt utbildad för sin ålder och gör de flesta rörelser utan problem, men jag skulle behöva tips på hur jag ska förfina dem ytterligare samt hur jag på bästa sätt tränar honom för att han ska orka arbeta i en högre form inne på tävlingsbanan. Han är väldigt lättlärd och trygg i sig själv, oavsett ifall det är hemma eller på nya platser han befinner sig, och SM som går i LA kommer inte vara något problem ifall vi bara får hjälp med "det lilla extra" liksom. Skulle verkligen uppskatta dina råd, med dina erfarenheter med både Acrobat och RB tror jag att du kan ge många bra sådana! :)
 
Svar: Hej! Tack för din fråga och kul att du vänder dig till just mig. Om jag har tolkat din fråga rätt så vill du hitta det lilla extra i dressyrmomenten. Nu har ju jag aldrig sett er och kan inte komma med konkreta förslag och säga såhär ska du göra, men jag kan efter mina egna erfaranheter ge dig tips hur du hittar det där lilla extra.
 
Nr 1 som jag tycker du kan fokusera på är korrektheten i samspel mellan hand och skänkel. Där har man mycket poäng att hämta något jag själv har fått erfara. Träna träna träna på att hitta stillheten i sits, skänkel och hand och få varje hjälp att se nästan osynlig ut. Det är något man alltid kan förbättra vilken nivå man än ligger på så plockar man genast högre poäng på varje moment om man får det att se lekande lätt ut. 
 
Nr 2, nu vet jag inte hur det är i WE men i dressyr så vinner man mycket på om man har en häst som rör sig med takt och schwung, har man fina gångarter så har man mycket gratis. Där går det alltid att utveckla och hitta det bästa för sig själv och sin häst som visar hästens bästa sida. Underverk är inget som kan ske under en natt utan detta är ett långtidsprojekt som man hela tiden får jobba med, mitt tips att börja med är att hitta samlingen för att hitta ökningen. Man kan inte öka utan att ha hästen samlad på bakbenen och fri i bogarna, där hittar du även den höga formen du är ute efter - efter en del träning också. 
Galopp är den gångarten vi minst kan påverka men traven där emot är mycket utvecklingsbar och som du beskriver som har en lättlärd häst så har du alla möjligheter att hitta det!
 
 Acrobat hade lätt för att lära sig också, tog bara 2 år för oss från LC till FEI utbildningsmässigt.
 
Hoppas det var till någon hjälp, återkom gärna om du har fler funderingar och stor lycka till i din satsning! vore kul att höra hur det går :) kram



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: