Resultatet av ridning?

2014-06-07 @ 16:34:00 / Vardag
Hej på er! Jag har en fundering som länge legat och skavt inom mig, bokstavligt talat. Usch jag vet att jag egentligen borde gå till läkare och få det kollat men jag har sån extrem rädsla för sjukhus, läkare och sprutor. Har en väldigt låg smärttröskel och bara dåliga erfarenheter av sjukhus då jag som 6åring låg inne i flera veckor med borelia och gick med en spruta i armen varje dag med dropp och de tog ryggmärgsprov på mig och jag var helt vild så de fick ge mig lugnande så ja, traumatiska upplevelser hos läkarna med andra ord..
 
Jag har hur som helst gått med ryggont ett tag och när jag sitter ner så strålar det smärta från nedre ryggen (ländryggen) och ner i benen och det gör sååå ont. Kan även känna när jag rider ibland att det gör ont i ryggen som om ni vet de här "stötdämpande" imellan ryggkotorna i ländryggen inte finns kvar. Brukar känna av detta efter jag ridit och främst när jag sitter ner, när jag lägger mig ner så är det skönt men sen ibland när jag går så gör det ont och jag ser ut som en gammal gumma när jag går.
 
Undra om det har nåt med att göra att jag har ganska mycket svank och där med får problem med just ländryggen eller att jag tränat för mycket mage och inte lika mycket rygg och det är lite obalans?
Ja jag vet inte, antar att jag måste få det uppkollat men vågar inte riktigt komma till skott. För tänk om de säger något dåligt? Tänk om jag inte får rida eller anstränga mig, såna banor tänker jag i och det är sjukt frusterande för egentligen vill man ju bara må bra.
 
 


Postat av: Alva

Jag tycker verkligen att du borde gå till en läkare, även om du inte vill. Jag tror inte att dem säger att du inte får rida, för enligt mig låter det inte som någonting som är på grund av ridningen eller som ridningen förvärrar =) Gå till en läkare, Evelinn!Det kommer göra dig gott =)

2014-06-07 @ 16:56:51
Postat av: Alwa

Usch, sånt är hemskt. Det låter som om du är överrörlig. Har du en svank så kan man få ont, så försök att inte svanka till det ännu mera om du förstår vad jag menar. Gå istället till en kiropraktor, det gjorde jag med min svank (gjorde ont ofta och tom när jag red). Sen fick jag övningar att göra och det har blivit så mycket bättre. (Jag är också otroligt överrörlig).

Jag gick nog hos en kiropraktor från december till nu i april/maj, då jag var "friskförklarad/återställd".
Lycka till!
kram

2014-06-07 @ 18:41:15
Postat av: Linn Forsström

Jag har liknande problem. Min ländrygg är ett extremt problemområde, jag har alltid ont. Jag har även ont i axlarna. Jag har gått hos flertalet läkare men alla säger att det inte är något fel på mig, jag blev också skickad till en sjukgymnast men det gav mig ingenting... Vissa perioder klarar jag inte av att rida, andra dagar är det bättre. Det är hemskt! Jag är också lite svankig... hur ska vi ha det när vi blir 30?!

2014-06-07 @ 19:15:26 / http://LFdressage.blogg.se
Postat av: Maja

Åk till en kiropraktor! Gjorde jag då för 2 år sedan och allt var ju trasigt, hade så svåra skador att jag i stortsett bodde där. Mycket av detta kommer jag ha med mig hela livet för att jag inte åka in i tid. Så kolla i tid!! Det där med ilningar ner i benen kan vara nerver som är i kläm vilket jag haft sen de lyckades få mitt bäcken någorlunda stabilt (bla ischias).

2014-06-08 @ 00:05:54 / http://majawallstrom.blogg.se/
Postat av: Louise

Har haft liknande problem och har vart hos en kiropraktor nu ett tag och det är mycket bättre så säger som en del andra, åk till en kiropraktor!

2014-06-08 @ 19:29:39 / http://nattstad.se/louisedressage

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: