Stamtavlor

2014-06-05 @ 16:19:00 / Åsikter
Nu när vi ändå är inne på stam och stamtavlor så har jag en fråga till er, om ni ska köpa häst tycker ni det då är viktigt att köpa en med bra stamtavla eller kvittar det för er?
 
Jag själv har bara haft hästar med elitstam, vet inte varför om det blivit en slump eller om min mamma tyckt det varit viktigt vid köp av häst. Acrobat hade ju en pappa som gått de högsta klasserna och fått väldigt väldigt bra avkommor, hans mamma var ett diplomsto och hade även hon fina avkommor. Rb's pappa har en lång meritlista på 5 sm guld och flera vinster och placeringar i SM, NM och EM i dressyr. Jag vet inte om det känns som en trygghet att ha en stam att luta sig tillbaka på när man köpet häst, för visst kan det visa sig att avkomman inte alls har samma kvaliteér som sina förfädrar.
 
Rbs pappa med Emelie Brolin på ryggen som jag tränat för flera gånger och som dessutom ridit min ponny.
 
 
Det finns ju många ponnyer som lyckats väldigt långt i sporten som faktiskt inte har någon stam, man undrar ju vilka superföräldrar dom har. 
Själv tycker jag det är väldigt kul med att kolla bak på hans stam och träffa syskon, kusiner och sysslingar till han ute på tävlingar. Man ser ofta stora likheter!
 
Rb och hans bror Molliere
 
Hur tänker ni kring ämnet?


Postat av: Sanna

Väldigt viktigt med stam för mig, när jag kollade på hästar kollade jag främst på stammen innan jag kollade på film eller ringde på annonser. Nog finns det ostammade guldkorn där ute men för mig var det skönt att ha en häst som man vet har det i generna. Sen får man självklart se på individen om den verkar ha ärvt de bra egenskaperna!

Skulle jag någon gång se en riktigt fin ostammad häst på en tävling eller liknande hade det kanske blivit aktuellt men inte när jag sitter och kollar på annonser! :)

Svar: Intressant! du har en poäng där :) kram
Evelinn Åkerman

2014-06-05 @ 17:49:09
Postat av: Julia Wesén Cosmo

För mig spelar det absolut ingen roll vad för stam hästen har, och det borde egentligen inte göra det jätte mycket för andra heller. Tänk vilka enormt fina och bra hästar man kan gå miste om, om man fokuserar på stammen. Och bara för stammen är bra behöver inte hästen vara det, som det kan vara i många många fall. Jag kollar överhuvudtaget inte på stammen, utan allt som spelar roll för mig är hästens temperament och kvalitéer har hästen bra stam sen kan det ju vara ett plus men behövs verkligen inte :)

Svar: Förstod att du skulle tycka det med tanke på fina chippen! :)
Evelinn Åkerman

2014-06-05 @ 19:38:32 / http://juliawesen.blogg.se
Postat av: Julia

För mig spelar det inte jättestor roll, men självklart är det roligt med en häst med fin stam. Ska man köpa en rätt ung häst tycker jag det kan vara rätt viktigt för då har man en liten aning om hur den KAN bli, men köper man en lite äldre som redan är "klar" så kan man ju se själv om den är "fin" och då spelar inte stammen roll.

Åh så fina ni var <3

Svar: Där sa du något jätte bra, håller verkligen med dig om man köper unghäst men om den redan är utbildad och klar så ser man ju vilka kvaliteer den har :) tack så mycket <3 kram
Evelinn Åkerman

2014-06-05 @ 21:35:50 / http://juliastegfeldt.blogg.se
Postat av: Sandra

Spelar absolut ingen roll, en bra stam behöver inte peka på en bra häst. Tyvärr sätts allt för många ston i avel som egentligen är riktiga skit hästar tempramentsmässigt. Ston som har gång, en fin sida men som inte går att utbilda högre än treårs testen. Istället sätts dem i avelsboxen och köpare på fölen/unghästarna stirrar sig sedan blinda på stammen och ser bara vad hingstarna i stammen presterar och glömmer bort det trilskande stoet som inte ens kan tragla sig igenom la. Ston som inte lyckats prestera något alt. har ett kasst temperament ska inte avlas på, blir så många hemska hästar med dåligt temperament.Trist men sant.

2014-06-05 @ 23:16:22 / http://Sandrejohansson.blogg.se
Postat av: Jennifer

Min nuvarande har ingen stam, hon är importerad från England som 7-åring oinriden. Hon har ändå väldigt mycket kvalitéer, bra gångarter och hoppar också bra. Så visst går det att hitta bra hästar utan stam! Men när det blir dags för mig att skaffa storhäst (så fort jag har råd med 2 hästar) så kommer jag gå mycket på stammen. Individen är dock allra viktigast, det är absolut inte självklart att man får en stjärna bara för att man köper en häst med bra stam. Det beror nog mycket på hur mycket kunskap och känsla man har för vad som är en "bra" häst. Har man ett bra öga för det kan man ju lättare hitta en bra häst utan stam. :)

2014-06-06 @ 17:06:31 / http://www.jenniferdressage.se/
Postat av: Maja

När jag kollar på unghästar är stammen väldigt vilktig, men kollar jag lite äldre hästar så spelar stammen ingen större roll för mig. Då kollar jag på hästen istället och vad den har gjort!

2014-06-06 @ 20:52:27 / http://majawallstrom.blogg.se/
Postat av: Olivia

Både Arragon och Soccan har okänd härstamning :) men skulle jag köpa unghäst skulle jag nog kika på stammen.

Svar: Okej intressant!!
Evelinn Åkerman

2014-06-06 @ 22:57:52 / http://oliiviiagustavsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: