Analys

2014-03-14 @ 22:40:48 / Vardag
Dagen började med ett mördar medicinbollpass ihop med Elin och resten av special idrottsprofilen, helt död! Efter det jobb från 9-15 som servitris i restaurangen, helt okej men skönast var det att komma hem. Min underbara mamma hade mockat och gjort iordning rbs box och tagit in honom och satt på back on track så de va bara för mig att ta ut honom på stallgången och fixa honom för ett pass!  

Men tusan vad bra det gick idag, en riktig boost verkligen. Jag har svårt att förklara hur dom senaste veckorna har varit men han har gått från helt överenergisk och nästan okontaktbar till jätte seg och inte alls med. Vet verkligen inte vad det här har berott på men idag kändes han som vanligt igen. Pälsfällning? Vaccineringen? Osäkert. 

Men till att börja med la jag upp passet annorlunda en vad vi tidigare ridit, började med en längre framskrittning på långa tyglar sen tog jag honom från det till en låg form i skritt och sen över i kort jogg i trav i båda varv sen galopperade jag honom direkt, framåt och vägvinnande. Efter det kändes han mer loss i traven och mer framme för skänken, han gick med egen motor hela tiden precis som jag vill ha han. Jag har även bytt tillbaka till baucherbettet, han kan vara lite konstig när det gäller bett - lite som mig, jag måste ibland rida mycket utan stigbyglar för att kunna uppskatta att rida med dom, förstår ni? Rider jag 10 minuter utan så rider jag 10 ggr bättre efter! Rb är likadan, jag måste byta bett ganska ofta för att han ska va "som vanligt". När jag va i brolöten så blev jag tillsagd att rida på vanligt tredelat för han va lite vippig med huvudet på det andra. Sant, han gick mycket bättre då med sug och bra stöd men sen när jag ridit för länge på ett och samma så tappar jag känslan. Det känns som att han är lätt i handen och så men att det inte finns något alls på andra sidan, som om jag håller i luft. Vill ha nånting att hålla i iallafall känna att han suger på bettet, som han gjorde idag. Så nu rider jag i helgen på baucher och sen byter tillbaka för att återigen byta tillbaka till nästa helg, krångligt jag vet men jag vet också att det funkar! 
Det blev ett kortare pass för att han va så duktig men också för att de ösregnade. Men jag är riktigt nöjd. Ska rida ett likadant pass imorgon och sen är vi redo för Charles träning! 
Måste bara visa min snygga nya ridjacka!! Perfekt i övergången vinter/vår höst/vinter. 

Efter ridpasset fick han skön massage, massa morötter, stretching, arnika och BoT. En riktigt lyxkille är vad han är <3!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: