Bildredigering

2014-03-15 @ 10:26:00 / Vardag
Fått frågan många gånger hur jag får så bra bilder.
 
Jag använder mig utav en Nikon D3000 som inte är den nyaste och absolut inte en av dom bästa! den har sina skavanker och vissa saker är sönder på den. Använder mig utav ett sigma 7-300 objektiv som jag tycker är super! När jag fotat en bild fotar jag alltid med manuella inställningar (om jag inte är lat) dvs att jag fotar och utifrån var jag är och hur det ser ut ställer jag in slutaritden, bländare, iso osv.. då är halva jobbet gjort, resten gör jag i datorn i ett enkelt program som heter Picasa 3, där man kan göra nästan allt, för svårare grejer använder jag Photoshop CS3 som inte heller är det nyaste men det duger åt mig.
 
Det jag brukar göra när jag bara fixar till en bild till bloggen är att sätta lite kontraster, det gör jag med "högdager" det gör att det lyser upp lite mer och blir lite mer exponerat. ibland skuggar jag också då jobbar man lite mot sig själv men jag kan tycka att det blir snyggt så. Beror helt på också om jag fotat ute i sol eller i ett ridhus såklart
 
En ganska tråkig, grå bild som de blir innan man redigerar
 
samma bild fast lite piffad, inte så stor skillnad men det ser roligare ut att titta på den!
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: