Dagens Rb

2014-05-14 @ 20:33:14 / Vardag
Rb var unghäst om igen idag, iallafall några minuter, jag har lärt mig att rida honom över den tröskeln och när vi väl kommit förbi det så dansar han! Idag var inget undantag.
 
När jag snackar unghäst så menar jag att han är som han var för kanske 1,5 år sedan. Han sparkar mot skänkeln, utövar fågelskådning och ställer sig på bakbenen när jag kräver nåt av han. En trotsig unghäst med andra ord, det jag gör då är att gasa på han i galopp så "brallar han av sig" och allt släpper. Det är ett trick jag har lärt mig som funkar 10 av 10 gånger. 
Så idag tjaffsa han lite i början av passet och jag behöver bara påminna han en gång att jag bestämmer så går han som en ängel sen.
 
Idag satt allt klockrent, önskar att jag hade fått visat upp det på tävlingen i söndags istället, skänkelvikningarna flöt på riktigt fint, den förvända kan vi ligga och rulla i som om det vore rättvänd galopp till och med travökningarna satt som ett smäck idag! En perfekt dag att utvecka våra svaga sidor så då tänkte jag jobba lite skolor.
Det är såhär att jag vill be om er hjälp, jag hjälper ju er med rätt mycket och svarar på alla frågor jag kan men nu vill jag ha eran hjälp!
Skolorna är någtot som vi bör börja jobba med nu om vi ska avancera uppåt och vi har självklart känt lite på dom utan några speciella krav, öppnan funkar rätt bra det enda som är att han har handbromsen i, något som inte är likt honom men jag antar att han tycker det är jobbigt. När jag driver i öppnan så tar han inte riktigt det utan faller ur rörelsen, har ni några tips på hur jag kan rida där eller några bra övningar?
slutan däremot den är värre. Här förstår han ingenting och det blir bara kortslutning, tänkte dela upp den och ta en sak i taget men vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Här travar han med en ännu kraftigare handbroms i och sparkar när det blir för jobbigt. Då känns det som att vi tappat allt, man kan inte göra nånting utan en bjudning och när den försvinner då fungerar det inte.
 
Jag har alltså inte ridit skolor sen jag utbildade min förra ponny för 4 år sen och sen dess har jag bara ridit unghäst, så jag känner mig lite ringrostig och behöver verkligen ta hjälp av tränare men tänkte kolla om ni har några bra tips först!
 
Resten idag fungerade toppen det va bara några av mina tankar från passet.
Imorgon får han vila, jag ska va ledig från skolan och ska in och göra ett litet ingrepp på sjukhuset. vi får se hur uppdateringen blir då, nu däremot måste jag ringa lite samtal och göra planer inför sommaren, knyter kontakter och öppnar nya dörrar! Ha det så bra
 
 
 


Postat av: Ellen

Testa att rida skolorna i skritt. Då går det mycket långsammare och du hinner tänka efter vad du gör och hur du får effekt. Dessutom är det lättare att rama in och få rätt ställning i skritten. Testa några steg, ta gärna hjälp av någon som tittar eller en spegel. När du fått till några steg går du ur skolan och berömmer massor. Du kan också öva öppnande på böjt spår, ex på 20 m volt. Då leder du in framdelen och ökar ställningen. Du kan också göra 10m volt innan

2014-05-14 @ 21:39:07
Postat av: Anonym

Fortsättning. Innan öppnan för att få rätt ställning in i den :)

2014-05-14 @ 21:39:34
Postat av: Sandra

Framåtbjudningen först, mindre böjning och tvärning, alltså lite rakare häst och rid framåt, sen kan du börja öka böjning och tvärning successivt. Brukar räcka med att tänka öppna och sluta i början, bara ha en lätt ställning i nacken. Börja med slutorna på rakt spår. Lycka till :)

2014-05-14 @ 23:10:44 / http://Sandrejohansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: