Framridning

2014-05-07 @ 16:09:00 / Vardag
Hur lägger du upp en framridning?
 
Min framridning beror helt på vilken klass jag ska starta. Men om vi nu tar helgens klasser som exempel igen...
 
Till LBn så jobbar jag bara basic jobb, börjar i skritt på lång tygel och kolla gas och broms. Sätter igång han i trav några gånger och bara fokuserar på reaktionen att den finns där och kommer direkt vid skänkens hjälp, lyssnar han inte så använder jag rösten eller duttar med spöt på magen sen gör jag om några gånger tills jag tycker det är bra. Sen tar jag tag i skritten och börjar jobba honom lätt, låg i formen, går över till trav ganska snabbt och rider övergångar och tempoväxlingar för att få igång honom och få han lyhörd. Efter det rullar jag direkt över i galopp i ett bra tempo, på så sätt så kommer han igång i kroppen och blir loss och fin. Därefter kort skrittpaus innan jag tar ihop han i traven och kanske rider några programdelar, mycket fokus på att få ihop han mellan hand och skänkel! Mot slutet innan vi går in på banan så lägger vi några travökningar på diagonalen då blir han taggad och fin när vi går in på banan! Försöker hitta samma känsla där inne.
 
Till LA:n är han förhoppningsvis mjuk och fin annars gör jag en snabb repris av tidigare framridning. Sen lägger jag in skänkelvikningar där jag tänker mer än vanligt framåt så ifall han blir trött på banan så är det ändå ett bra läge, lägger mycket tiometersvolter för att få koll på dom. I galopp så rider jag förvänd som det ligger i programmet, däremot bryter jag aldrig av som det är i programmet för då kanske han lär sig det och gör det innan mig så jag fortsätter alltid genom hörnen och in på nån volt o förvänd. Måste även fila på galoppfattningarna där han gärna blir övertaggad så då lägger jag mycket halter ifrån skritt för att lugna han lite. Mot slutet igen gör jag travökningarna för då är dom som bäst! 
Sen in och leverera.
 


 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: