Måste bli bättre

2014-05-21 @ 17:21:00 / Träning
Som ryttare har vi alltid saker som vi måste förbättra, små som stora saker. Det bästa vi kan göra är att vara medvetna om våra brister, hur ska vi annars kunna förbättra dom? Jag är mycket medveten om alla mina sämre sidor som ryttare men även dom som är bra. För mitt i allt elände måste man ändå kunna berömma sig själv för det man har gjort bra! Vill aldrig höra eller läsa att någon känner sig dålig, man ska heller aldrig få behöva höra det från någon annan. Stå på er, ni är bra allihopa!
 
Men vi alla har något att träna på, det kan vi vara överrens om!
Just nu ligger mitt lilla fokus på att förbättra mina händer, dom blir gärna lite passiva, ni vet när man försöker "finrida" och rida med småsmå tygeltag. Då blir lätt min hand lite öppen istället för helt stängd som den ska vara, man kan såklart rida med fina händer och med mjukhet trots handen stängd, jag måste bara banka in i det i min skalle. Kommer ibland på mig sittandes med tyglarna på ringfingerspetsarna och då är det lätt att tygeln bara blir längre och längre, nej fy det måste jag tänka mer på.
 
Nån som känner igen sig och vet hur man kommer förbi det?
 
Annars ni som följt bloggen länge vet ju att jag haft svårt att ha händerna ihop och samt att inte rida med för långa tyglar, det har blivit mycket bättre! Tack vare allt tjat så sitter det äntligen i ryggmärgen och det känns fel att rida så som jag gjorde förut, skönt då det tog ett år att bli av med den ovanan.
 
 


Postat av: Ellen f

Du kan testa att försöka hålla fast tygeln mellan tummen och pekfingret. (Alltså inte hålla så hårt med resterande fingrar) Då blir det svårt att rida med handen öppen + att du kan ge de små fina fingerhjälperna med lillfingret och du får bättre kram på tygeln på köpet ;) om du inte fattar kan jag skicka bild på kik :))

Svar: åh va smart måste testa! kram
Evelinn Åkerman

2014-05-20 @ 19:45:52
Postat av: Louise

Jag har samma problem att jag blir för passiv och för hård men när jag rider mjukt så rider jag mer med känslan att jag ska vara avslapnad i armar och röra dem i små rörelser bakåt och inte fastna i axlar och då bara sitta fint och rida väldigt passivt. Konstig beskrivning men är något som är jätte bra och när man kan böja armar, är mjuk i axlar och skuldror går hästarna så mycket bättre utan att man känner att man behöver släppa på tygeln , vilket gör att man inte "tappar" tyglarna, har exakt samma problem som dig med att jag hade svårt att hålla händerna bra och nu när det är borta blir man ju som sagt nästan lite " gud så fint det känns som jag sitter" så sitter man där alldeles för stilla och håller för hårt och det blir dåligt ändå. Bara att fortsätta traggla helt enkelt!

2014-05-22 @ 17:53:59 / http://nattstad.se/louisedressage
Postat av: Hedda

Jag har samma problem på en häst jag rider ibland. Jag brukar ibland hålla nånting annat i handen också (som tex en smal pinne eller något) då håller man i bättre för att inte tappa det man håller i ;)

Svar: Smart! tack :D kram
Evelinn Åkerman

2014-05-22 @ 21:27:49 / http://ponnyboken.blogg.se
Postat av: Elsa

Var medveten om problemet NÄR du rider. Det är lätt att man säger "oj jag måste bli bättre på det" innan o efter passet men under passet så glömmer man bort att träna på just det. Så varje gång du gör en halvhalt, övergång eller något där du använder händerna så tänk efter FÖRE du gör övergången hur du ska rida på bästa sätt. Kontrollera hela hela hela tiden så du gör rätt. Det ska bara i huvudet så det sitter i ryggmärgen. Lycka till!!

Svar: jaa precis, de är lätt att man glömmer när man har femtioelva andra saker att tänka på! tack kram:)
Evelinn Åkerman

2014-05-23 @ 23:00:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: