På hjälperna vid longering ?

2014-11-26 @ 20:32:00 / Träning
Jag har börjat använda longering mer och mer i veckorna, förut gjorde jag det knappt alls men det var för det inte funkade för oss men nu funkar det skitbra helt plötsligt. Ni vet ju hur Rb är vid det här laget och han är alltid likadan, först står han på bakbenen några gånger sen när jag väl fått fram honom så bockar han i varenda galoppfattning och busar gärnet med mig. Men han verkar tycka det är kul och om jag lyckas omvandla den där energin i bakbenen och ut i formen istället så blir han så jäkla läcker!
 
 
Rb har förstått det där med att man ska vara samlad på bakbenen och rörlig i bogarna ;)
 
Faktum är att nu går det nästan bättre att longera än att rida och jag tycker det är kul att man kan göra och påverka så mycket från marken som man kan. Många använder ju tömkörning som ett kompliment men inte jag då Rb är mer vild än tam och lite bakskygg, jag hade ju valt bort longering på grund av detta och för att jag inte kände mig säker på marken men nu gör jag det och även fast han vänder in rumpan och sparkar mot mig så känns det aldrig farligt längre - jag har väl vant mig... Hur som helst vi gör allt numera när vi longerar, enkla saker som övergångar skritt-trav var svårt förut men nu kan jag med hjälp av min kropp, röst och spöt få han att bryta av till skritt från galopp, fatta från skritt, samla honom mycket mer än vad jag kan på ryggen och det känns helt otroligt att han är så "på hjälperna" utan att jag ens sitter på!? han är verkligen på hugget och verkar tycka det är kul att jobba, han läser av mig så snabbt så jag behöver bara tänka galopp så fattar han. Skit kul!!

Om Rb fick välja skulle han nog vilja longeras livet ut!
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: