Temperament häst

2014-10-10 @ 13:42:00 / Vardag
Hej, jag är ganka ny på bloggen och undrar lite saker. Jag förstår att Rhett Butler har ett hett temperament, men vad är det han gör när han "säger ifrån" som du beskriver det? har du några bilder/filmer? inga funderingar på om det kan vara att han har ont någonstans eller liknande? Tror inte det för han är ju så fin men det vore intressant att läsa dina teorier.
 
Svar: Hej! Va kul att du hittat hit och självklart ska jag ge dig ett svar på tal.
När Rb säger ifrån så gör han det ordentligt och det gör han t.ex. när han inte förstår, det blir helt enkelt kortslutning i huvudet på honom, eller när något är för jobbigt, ja han är ju ganska så "lat" av sig och gör inte mer än han behöver men ibland så säger han ifrån också bara för att testa mig. Då räcker det med att jag bara sätter han på plats så minns han vem som bestämmer. 

Enligt uppfödaren har han alltid haft ett hett temperament, redan som föl så det gick inte att hålla han som hingst. det kan bero på hans mamma som var likadan men det kan också bero på hans pappa, Juno Rory som tävlades av en av mina tränare förr i tiden. har fått förklarat för mig att dom är väldigt lika och att framför allt junos avkommor är väldigt lika. Alla är likadana i temperamentet, har hört många gånger att han är sin far upp i dagen.
 
Frustrerande, ja, men det är så här han är.
Ska tillägga att det är periodvis, främst på hösten/vintern, på sommaren är han snäll som ett lamm och det går månader innan han gör något. och jag ska också nämna att det blivit betydligt mycket bättre det senaste året så dumheterna avtar.
 
 
Detta är en av anledningarna till att hans utbildning tagit sån tid, men vissa hästar är sånna och vissa kräver den tiden, jag har gett upp huuuur många gånger som helst vill jag lova er men det är så många som sagt till mig att det kommer vara värt det, att han är en elitponny, att han kommer kunna gå så långt om jag bara tror på honom. Så vad ska man göra?
 
Självklart har tankarna snurrat om att han skulle kunna vara skadad eller ha ont i någon muskel, sträckt sig eller ha något annat problem. Det tror jag jämt när han gör nånting för jag är extremt pedant när det gäller min häst och har nästans tvångstankar kring hans skötsel. Har betalat flera tusen på att flera ska undersöka honom.
Vi har haft equiterapeuter, vetrinärer, massörer och kraniosakralterapeuter ute utan att hitta något fel, vi har en sadel utmätt efter hans rygg som vi ständigt kollar, vi hade en veterinär som gjorde en full undersökning på honom för att jag ville det trots att hon inte tyckte det behövdes. Jag fick longera honom (då bockade han och stegrade så hon fick se det) jag red ett pass och vi gjorde ett böjprov - utan anmärkningar. 
Han gås igenom med jämna mellanrum av våran equiterapeut som jobbar med ultraljud och hon bokstavligen skryter på att han är så fin i kroppen och ingen kan komma på varför han gör som han gör, det är nog bara så han är! En av anledningarna till att jag älskar den här hästen.


Postat av: Julia Forsbacka

Vad tråkigt att han gör så, men det är härligt att du tror på din häst, och jag tror på er!
Min häst gör samma, hon är väldigt "testig" av sig och vissa perioder kan hon bara totalvägra allt. Det blir bättre och bättre dock, vilket jag är tacksam över!

Svar: ja, många av mina tränare säger att det är såna hästar "speciella hästar* som går längst! kom ihåg de ;)
Evelinn Åkerman

2014-10-10 @ 19:31:43 / http://forcebacka.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min häst är likadan, och är värst i okt-nov. min tränare tror att det beror på fällningstider och sa att flertalet hästar kan reagera lite extra dessa tider.

Svar: precis vad vi också tror!
Evelinn Åkerman

2014-10-11 @ 19:21:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: