Få upp självförtroendet

2014-09-27 @ 15:00:00 / Vardag
Fick in en kommentar som jag verkligen kan relatera till angående mitt inlägg kring självförtroende.
 
Hej, du skriver att du inte ville "visa upp" för någon när du tävlade på lägre nivå, alltså förr när du hade ca 60% 
Jag känner så nu, jag har en ungponny som jag precis börjat tävla med, och vi har procent som inte är högre än 53-55, och jag vill inte att nästan någon ska titta på mig när jag tävlar, då jag skämms över att jag rider så dåligt på tävling, när det går så bra på träning! (Detta är ju dock en unghäst som inte varit ute på tävlingar, mer än med mig) Men har du några tips på hur man ska göra för att stärka sitt självförtroende och vilja visa upp sig inför folk, jätte tacksam för svar!<3 /Lisa:) 
PS. Måste tillägga att jag kollar din blogg och din instagram minst några ggr/dag för att jag tycker du är sååå bra!!!

Svar: Hej Lisa! Tack för din fina kommentar och va kul att du gillar min blogg, så kul att höra! jag ska verkligen göra allt för att hjälpa och peppa dig då jag vet hur det är att känna som du gör, visst är det tråkigt och så ska det inte behöva vara! Det ska vara kul att tävla och man ska vara stolt över att visa upp sig själv och sin häst.
 
Till att börja med precis som du säger, du har en ungponny, du kan inte förvänta dig att allt måste vara perfekt och ingen annan förväntar sig det av dig heller. Du måste nog helt enkelt släppa lite på pressen på dig själv. Jag skulle börjat med att gå tillbaka ett steg, fortsätta träna och även att träna på att tävla - åk ut på programridningar, pay and rides och bara släpp på kraven, rid som du gör på träning och ju mer erfarenhet ni får så kan du även börja ställa mer krav på er. Berätta för din tränare hur du känner när du tävlar, be folk komma och titta när du tränar så att du får träna på att rida inför publik! Sen när du tävlar igen på "riktigt" så måste du känna dig bekväm med att vara där, med att ha flera ögon på dig och bara stänga in dig i din egna bubbla och rida precis som du gör på träning. 
Detta är en bra bild jag brukar ha i bakhuvudet när jag tävlar.
 
Jag är jätte fokuserad när jag sitter till häst, jag bara stänger ute allt och alla, folk kan nästan tycka att jag är otrevlig men jag låter ingen komma in i min bubbla utan vill man mig något kan man prata med mig efter min ritt.
 
Det kommer gå flera tävlingar innan du känner att du rider precis som du brukar på träning, det är jätte vanligt att man vill visa upp sig och rida med så små hjälper man bara kan framför domaren, jag har själv varit där men sen insåg jag att det inte höll utan att jag var tvungen att vara lika bestämd som på träning och inte lämna något åt slumpen. 
 
Jag tyckte då och jag tycker fortfarande på den här nivån ska inte resultaten vara "offentliga" vem som helst ska inte kunna gå in på equipe, se vilket resultat eller se poäng för poäng, på LC nivå ligger man för att träna på att tävla och man måste ge ryttarna en chans att bygga upp sitt självförtroende utan att vara rädda för ett misslyckande.
 
Rb och jag 60% i LC
 
69% i LA
 
Mina sista tips till dig, jag vet inte hur du gör nu men rent generellt så ska du satsa på att planera och sätta upp mål. Planera vecka för vecka hur ni ska träna, månad för månad vilka mål du vill uppnå och vad ni måste träna på. UTVÄRDERA om ni har nått era mål! om inte vad måste du göra annorlunda.
Detta har hjälp mig något enormt!
 
Släpp på kraven, träna, tävla, ut och ha kul och tillslut var stolt över dig och din ponny!
Stort lycka till hoppas detta kunde vara till någon hjälp.
 
 


Postat av: Lisa<3

Tack sååååå mycket för ditt svar, jag tror att det kommer hjälpa mig väldigt mycket framöver, tack!:) <3

Svar: Inga problem! Stort lycka till ❤️
Evelinn Åkerman

2014-09-27 @ 15:36:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: