Graman eller inte?

2014-09-16 @ 19:54:00 / Utrustning
Så då var det min tur att säga mitt om gramantygeln, ni kom med många kloka tankar när jag frågade er och det var faktiskt inte så många som var sådär jätte negativa och hatfyllda som jag trodde. Men många hade villkor alltså att ridning med graman ska ske på villkor vilket jag också kan hålla med om.
 
Jag måste medge att jag har ridit med graman och det tycker jag faktiskt att man måste ha gjort för att få kunna yttra sig positivt som negativt.
 
Jag tycker lite olika om gramanen det beror helt på i vilket sammanhang och precis som ni tycker - på villkor. Jag tycker inte att nybörjare ska använda denna hjälp då kan den göra mer skada än nytta, man ska heller inte använda den som bestraffning eller som ett fusk för att få hästen i form. Den ska heller inte användas för hårt inspänt. Det värsta jag vet är folk som hoppar upp på treåringar och rider dom med graman så de blir helt förstörda och avknäppta i formen...
 
Jag tycker det är okej att om man vill testa graman att man rider för en instruktör som kan visa en vad som är lagom om man känner sig osäker. Det har jag gjort, fick bra hjälp av Emelie Brolin när jag var där första gången och hon visade mig hur jag kunde använda den när Rb var som bråkigast ja för då var det nästan farligt att rida honom. Baksidan av det då var att när jag red utan graman så kände jag mig värdelös som ryttare och att det bara gick dåligt, rb stod bara på bakbenen och sparkade bakut och jag kände mig hjälplös vilket gjorde att mitt självförtroende sänktes enormt. Är det så så ska man inte använda graman!
Efter det så använde jag inte den igen men nu kan jag använda nån enstaka gång och jag känner mig fortfarande duktig, rb har förändrats totalt han går lika bra med som utan och nu kan jag använda som ett hjälpmedel som nu t.ex. när vi jobbar enkla byten, i skritten blir han lätt lite stressad och går händelserna i förväg och tror sig veta vad jag ska be han om innan jag gjort hjälpen, då kan en graman underlätta och stärka honom faktiskt.
 
Gramanen har hjälpt oss faktiskt, ni fick ju se en film på galoppskillnaderna, förut tog han inte skänkeln och skenade in i galopp. Det var hur svårt som helst att få honom att sitta till och fatta galopp på bakbenen, nu gör han det hur enkelt som helst och nästan ännu bättre från skritt tack vare att jag hade gramanen löst och sen när det var dags för galopp så korta jag upp den liten, gjorde fattningen och kan kunde använda den för att stärka sig. 
 
 
Många av våra proffs använder graman av samma anledning som mig - att stärka, det tycker jag är helt okej och man måste vara rutinerad så det inte blir fel.


Postat av: Olivia Gustavsson

Håller verkligen med dig! Brukar använda den på Arragon när jag rider ut ibland. Inte för att han ska gå i form eller så, utan för att jag ska kunna hålla i den om han börjar ladda och studsa, samma om han är laddad på banan någon dag. Måste bara tänka på att han ska lugna sig då, och då kan gramanen vara till hjälp. Men som du säger, skulle aldrig använda den för att få hästen att gå i form eller sådär...

2014-09-16 @ 20:06:12 / http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Kim

Jätte bra skrivet! Alltså jag har inget emot hjälptyglar alls, utan det kan vara bra för, som du skriver att stärka/säkerheten men tyvärr lär ju sig många att rida hästen i "form" så att gramanen är det enda som har hästen i den sk formen, tråkigt! Sen så går det tyvärr inte att lita på alla tränare, utan det är jätte viktigt att känna vad som känns bra själv. Så som läget ser ut nu skulle jag nästan vilja ha licens på hjälptyglar ;) tack för en underbar blogg som alltid!

2014-09-16 @ 20:28:25 / http://Kimdahl.webblogg.se
Postat av: Anna

Klokt och bra skrivet! Håller helt med, använder själv graman i perioder (har iofs inte gjort det på snart ett halvår, har han växt upp lite och kommit ut trotsåldern hmhm?) när Shino är överallt och bara allmänt pest eftersom han blir en fara för alla andra inne i ridhuset när han sätter den sidan till och stegrar,backar, hoppar och sticker i 180 -.-' Men den används aldrig i syftet att få honom i form.

Svar: bradär!
Evelinn Åkerman

2014-09-17 @ 02:12:10 / http://annalundineriksson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: