Hett ämne

2014-09-10 @ 18:50:00 / Utrustning
 
Jag tänkte ge er chansen att säga precis som ni tycker om gramantygeln och användninen kring denna hjälp, vad tycker ni egentligen? Jag ger er chansen att svara för att sedan svara själv i ett annat inlägg. 
 
 


Postat av: Alice Persson

Jag använder personligen gramantygel på min häst emellanåt. Den hjälper henne att slappna av bättre och arbeta mer rätt med sin kropp. Den underlättar även för mig eftersom hon reagerar så bra på den. Använder den dock inte så ofta eftersom hon får en lägre form med den men jag har absolut ingenting emot att använda den då och då :)

2014-09-10 @ 21:00:43 / http://aalicepersson.blogg.se
Postat av: Hedda

Jag tycker det är helt okej om man inte kortar upp alldeles FÖR mycket på gramanen, precis som med ett kandar ska man inte ta alldeles för mycket i stångtygeln. Vissa hästar som slår med huvudet eller är väldigt stela mår nog bara bra att få jobbas igenom med en graman om man låter den hänga löst och att man inte tar mycket. Jag red mycket med graman på våran första storhäst bara för att jag inte fick till honom annars, går han med huvudet rätt upp sitter man bara och sliter och förstör istället ;)
Jag tycker hur som helst alltså att graman är bra om man använder den rätt, dvs inte kortar upp alldeles för mycket utan den ska hänga en aning :)

2014-09-11 @ 08:45:05 / http://ponnyboken.blogg.se
Postat av: Olivia Gustavsson

Tror man får se till hästen man rider. Jag tror att det är många hästar som faktiskt kan jobba bra med en graman, medan det på andra hästar bara är slitsamt men kanske ser bättre ut för ögat än om man inte har den. :) Det som är bra med gramanen är ju att man kan använda den i den grad som man vill, man behöver inte hålla i den hela tiden och i rätt händer så tycker jag den är ok.

2014-09-11 @ 11:25:41 / http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Emily

Har själv testar graman ett antal gånger på min häst. Föredrar dock att använda en gogue där hästen får eftergift när den sänker nacken och släpper fram nosen lite, alltså jobbar rätt. Har personligen inget emot graman men vet många som säger att en graman är mycket svår att använda på rätt sätt, väldigt duktiga ryttare vet hur en graman ska användas men väldigt duktiga ryttare kan också arbeta sin häst rätt utan graman :)

2014-09-12 @ 06:31:22
Postat av: Ida Lindemann

Jag gillar inte gramanen, tycker man borde lära sig att rida utan massa hjälpmedel :) Har använt det en gång och kommer nog aldrig göra om det. ponnyn jag red var jättestark och då provade vi med gramanen, men jag gillar inte att det plötsligt ska bli så lätt att rida en häst i form...

Svar: Det är bra att du har testat! tycker man måste göra det för att kunna ha en åsikt faktiskt :)
Evelinn Åkerman

2014-09-12 @ 11:17:41 / http://idalindemann.blogg.se/
Postat av: Filippa Granaas

Jag själv har aldrig testat graman så kan inte riktigt ha någon åsikt om det egentligen, men så som det ser ut utanpå så gillar jag den inte. Det känns som om man tvingar ner hästen i form istället för att lära sig och ha tålamod. Hästen ska få tid på sig att bita tag och få stöd från yttertygeln istället för att man tvingar ner hästen vilket kan leda till fel resultat. Jag har som sagt aldrig testat graman så kan inte riktigt säga "såhär är det" eller ha någon riktig åsikt om det, men såhär tycker jag att det verkar vara av det jag har sätt från avstånd! :)

2014-09-12 @ 21:50:56 / http://filippagranaas.horseworld.se
Postat av: Carro

Jag har använt gramanen till min nya häst helt enkelt för att få honom att slappna av i arbetet. Han var väldigt spänd, var van vid att gå i en hög form med sänkt rygg. Gramanen hjälpte honom att slappna av och nu rider jag inte med den längre. Visst det var ett hjälpmedel men jag har inga problem med det så länge det främjar hästen och arbetet.

2014-09-12 @ 21:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: