Septembers sista ridpass

2014-09-30 @ 16:44:00 / Vardag
Igår var inte Rb sådär samarbetsvillig som han va under förra träningen, det där kommer och går och det är verkligen en färskvara hos min häst... Höll till och med på att få smaka på grus flera gånger då han slagit på tvärnit efter bocksprång och där sitter jag utan stigbyglar wiihoo. Men jag lyckas sitta kvar och alltså vilken grym balans jag kommer ha efter den här prövoperioden!
 
Men jag började att jogga fram honom, bara tänka fram fram fram så han kommer på andra tankar än att busa med mig. Och eftersom vi haft lite jobbigt med att rakrika och att yttersidan lätt glider ut så red vi nästan hela passet 1 meter innanför spåret, jätte jobbigt tycker jag då jag också hellre tar stöd mot staketet. Efter några om och men så går det och vi lyckas hålla oss hyfsat raka alltså. Gick över på galopparbete där jag bara ligger och rullar, där släpper alla spänningar, allt tjafs och dumheter och så efter galoppen är han alltid loss och fräsch då kan jag gå över till det riktiga jobbet och då börjar jag med galoppsamlingar på volt och i förvänd, la in nåra enkla byten och bara checka av gas och broms samt reaktionsförmågan. Jag strävar alltid efter blixtsnabba reaktioner.
Tillbaka till trav där jag jobba med skolorna, slutan var lite jobbigare idag så den fick vi jobba extra med både på diagonalen, volt och på rakt spår  men jag måste komma ihåg att rakrika också annars blir det kortslutning i skallen på Rb då han tror att han ska gå i sluta hela tiden och petar in den där rumpan jämt. Men jag tyckte jag var på han rätt bra och rättade till. Mot slutet red jag lite galoppinridningar som faktiskt var 9:e poängare idag, riktigt kul! Avslutade med några enkla byten, travökningar och sen joggade jag av i galopp och trav. Höjdpunkten tycker Rb är att få sträcka och stretcha ut i galopp efter ett hårt pass, då ger jag han lite frihet att släppa galoppera på, gör jag inte det så har jag ett helvete passet efteråt med en häst som inte vill galoppera framåt. Jag känner min häst.
 
 
Igår kom jag på mig själv med mina olater och jag redde ut dom! och jag hittade även en lösning på ett av mina problem. Nu ska jag jobba med mig själv!
 
Nu blir det en lugn och skön uteritt.


Postat av: Juli

Prövotider sätter verkligen en på prov, haha.. Bea har ungefär prövotid nästintill hela tiden känns det som, alltid ska hon försöka hitta ett kryphål, men lyckas man övertala henne och säga "Nej, Bea, inte idag", då är hon helt med på noterna och gör som man vill med glatt humör.

Svar: Haha va rolig ändå!
Evelinn Åkerman

2014-09-30 @ 18:49:25 / http://beaochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: