Två pass i ett

2015-04-01 @ 18:34:08 / Vardag
Tänkte bara kika in och berätta om de två senaste passen med Queen innan jag ger mig ut och rider Rb. 
Igår stod ett joggingpass på schemat där fokuset låg på lösgjordhet, hade henne låg och avspänd i formen genom hela och det blev som en lång framridning. Väldigt nöjd med upplägget och med resultatet. Började med 15 minuters framskrittning innan jag tog upp tyglarna och skrittjobbade yttligare 15 minuter. Mycket sidvärts, bakdelsvändningar och skolor för att mjukgöra henne har jag märkt hjälper oss inför traven. Igång i trav där jag bara rider på volt och byter volt med hjälp av skänkelvikning, ingen lång travdel utan över i en fräsch galopp där jag tänker lite mellangalopp i båda varven innan jag lägger in lite fövändgalopp och galoppslutor. Sen gick jag tillbaka till traven och jobbade med några skolor som de ligger i MSV C:2an upptäckte att vänstervarvet är lite svårare, Queen ha ju väldigt lätt till passage det är nästan som en gångart för henne och när det blir jobbigt lägger hon sig i en balanstrav som alltså är ett mellanting mellan trav och passage. Det är något hon gör i vänsteröppnan för att den är lite jobbigare, så jag gick över i galopp igen och red galoppöppnor på rakt spår och på volt, varvade med några slutor och så ner i trav och nytt försök. Mycket bättre resultat då var hon mer genom i kroppen utan att lägga sig i sin balanstrav.
Där gav jag mig och så gick jag ut på gärdet som ligger intill ridbanan och så galopperade vi ett varv i ett härligt tempo där hon fick sträcka ut och busa av sig lite, väldigt uppskattat! Avslutade med att jogga av och jogga ner och sen massor med godis!
 
Under dagens pass tog jag vid där jag slutade igår, efter uppvärmnigen så satte jag tryck i henne som jag inte gjorde igår så vi kom i tävlingsform och så la jag några övergångar mellan passage och mellantrav för att få henne riktigt kvick under fötterna. Gick över i öppna och märkte att hon var helt loss i vänstersidan och hade inga problem alls längre. Skolorna satt riktigt fint idag och lika så var galoppen hur bra som helst, det känns väldigt bra inför måndag när vi ska tävla. Mamma var med mig ut idag och hade med kameran men tyvärr så låg batteriet kvar hemma i laddaren så det blev inga nya bilder :(
Idag avslutade vi med att hoppa ett litet språng, Queen vart sååååå glad och taggad, funderar på att kanske ställa upp på en hoppträning någon gång med henne.
 
 
Imorgon kommer en tjej och provrider Rb, mer om det då... ;)


Postat av: Anonym

Åh visste inte att du lagt ut annons :(

2015-04-01 @ 21:17:11
Postat av: Anonym

Spännande ;) hoppas det går bra!

2015-04-01 @ 22:39:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: