framridning

2015-02-12 @ 15:42:00 / Queen P
Vi är i uppladdningen inför vår tävlingdebut och ni får följa med oss i varje steg innan det gäller! Idag tänkte jag berätta lite om upplägget på framridningen som är väldigt viktigt. Man kan ju inte åka dit utan någon som helst plan för då slutar det upp med att man bara rider omkring. Jag har en tydlig plan som jag alltid följer men den är skräddarsydd efter varje häst jag tävlar och därför kan det vara lite svårt såhär första gången när man tävlar en ny att veta hur just dens plan ska se ut. Då får man träna på att tävla hemma och ta tid hur lång tid det tar innan man känns på topp samt vad som krävs i träningsväg för att komma dit.
 
Jag räknar med 15 minuters framskrittning och 30 minuters framridning och då ser upplägget ut såhär:
Börja jogga i trav i låg form, övergångar till skritt - kolla reaktioner. Rida skänkelvikningar och skolor i en högre växel. Gå över i galopp och rida framåt, galoppera genom hela kroppen. Skrittpaus. Ta upp henne i traven, rida skolorna samt någon ökning. Ta några linjer ur galoppprogrammet, lägga in enkla byten och halt från galopp. Sista 10 minutrarna sätta trycket genom att rida övergångar passage - ökad trav sen går vi in på banan och är förhoppningsvis helt redo för att leverera.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: