Hästköp under åren

2015-02-27 @ 13:30:12 / Stall Marieborg
Fått önskemål att berätta lite hur det gått till när jag köpt häst och denna gång tänkte jag slå på stort och berätta om alla hästar som jag köpt inte bara Rb som det mest brukar bli.
 
Så jag börjar väl i rätt ordning och med min allra första häst som heter Miss Winnie och som finns kvar än idag. Detta var ju dock 10 år sedan och minnet är väl lite luddigt jag minns inte ens hur vi hittade hästen men jag minns tydligt en dag då jag kom hem från skolan, 8 år och mamma berättade att vi skulle åka och provrida en häst. Minns inte ens om jag hade frågat om jag fick en häst eller om jag ens ville ha en men jag sa väl jaja okej och så ringde jag min bästa vän som jag hade då och fråga om hon ville följa meg och så åkte vi till Vingåker där ponyn Winnie fanns. Jag minns att vi stod på stallgången och borstade och sen red jag lite på ridbanan, hoppade några bommar och så har jag ett svagt minne av att vi red ut också. Sen vet jag inte hur allt fortgick men vi köpte henne iallafall och jag var jätte glad över att ha fått en egen häst, minns att jag trodde att jag skulle bli poppis på skolan och att folk ville leka hemma hos mig för jag hade en häst haha ;)
 
 
Vår första träning vs vår första "tävling" (maskerad) fick rosett i 40cm, haha stolt
 
 
Jag växte ju såklart (tyvärr) ur min lilla shettis och det var dags att leta ny häst. En c -ponny fick det bli då d-ponny var för stort. kan jag ha varit 11 år kanske? Då köpte mamma en 4årig vacker Welsh till mig som jag skulle utbilda med hjälp av henne och tränare som jag red för flera gånger i veckan. Innan jag hitta vackra Anells Acrobat så kollade jag på två hästar innan, men Acrobat satte sig djupt. Mest för att han va så fin kanske men han hoppade ju bra också och det var ju det viktigaste på den tiden. Behövde nog inte tjata så mycket utan mamma var nog lika såld som jag. Vi köpte han och vi hade 4 otroligt lätta år med honom innan vi sålde vidare, har aldrig träffat en häst som varit så lättlärd och enkel som han. En riktigt stjärna! Som tur är gled vi över från hoppning till dressyr och det är nog just tack vare det som jag är dressyrryttare idag. Just nu står han i Örebro och har varit läromästare åt Agnes i 4 år, de tävlar just nu med vinst!
 
 
en av de sista hopptävlingarna vs en av de sista dressyrtävlingarna
 
Sist men inte minst så köpte vi ju också Rb, som vi hade förhoppningar om skulle vara lika lätt som Acrobat men icke. Åkte till falköping efter att ha dreglat över en kolsvart 4årig hingstliknande connemara, provred på ett öppet fält, vet inte riktigt vad jag fastnade för då han knappt gick att svänga, gasa eller bromsa på. Men han hade ett fint steg och bra temperament. Den sista punkten har ju dock förändrats lite under årens gång men det hör ju inte riktigt hit nu hehe. Vi köpte han iallafall och jag var jätte glad och det är jag än idag, har utvecklats så mycket tack vare just denna häst, så mycket i min ridning och min inställning till ridningen, vi har gjort så mycket kul ihop Rb och jag!
 
 
 
första träningen vs vinst i LA P:1
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: