Lösdrift eller ej?

2015-02-15 @ 18:14:00 / Åsikter
Nu har vi ett nytt ämne som verkligen är på tapeten här i ridsporten och vad vore jag för bloggare om jag inte sa mitt i frågan? Såklart ska ni få höra åsikter kring Lösdriftsfrågan från mig, en riktigt inbiten dressyrryttare för det är ju oftast våra åsikter som sätter snurr och sprätt i många andras huvud.
 
i alla frågor gäller det att hitta något som passar individen, alla hästar klarar inte att vara ute dygnet runt 365 dagar om året och andra blir helt oxtokiga av att stå på box! Det gäller att lära känna sin häst och förstå alla dens behov. Det är faktiskt vanligt hästvett kan jag tycka. Vi har hittat det som funkar bra för min häst och det gäller att du hittar det som passar din häst. 
Så ni måste förstå att i detta inlägg utgår jag från min häst och hans behov.
 
Men jag skulle aldrig i hela livet sätta min tävlingshäst på lösdrift. 
Det skulle kännas som en stor onödig risk som jag skulle ta, jag vet att han aldrig skulle må bra av att gå ute på natten i kylan och jag hade nog aldrig kunnat sovit gott om natten om jag visste att han stod där ute, i mörkret och frös. Aldrig!
 
Däremot går han ute på natten på sommaren men istället står han inne på dagen mellan 9-17 när det är som varmast och flugorna som värst och det är det som funkar för oss. Så lösdrift är inget alternativ. Men jag förespråkar mycket utevistelse och stora gräs hagar ändå till skillnad från många andra tävlingsryttare så jag tror våra hästar har det rätt bra ändå!
 
 
Våra grannar har dock sina hästar på lösdrift och det verkar ju funka så bra så det är ju kul! De går också i en stor härlig flock. Detta är en ganska härlig bild då man ser hela flocken på sin sida staket och två av våra hästar som ändå vill va nära flocken. härligt!


Postat av: saga

Jag är ju också en inbiten dressyrryttare som har tävlingshästar men för mig lutar det nog åt andra hållet. Hade hemskt gärna vilja ha mina hästar på lösdrift men vi har inte den möjligheten. De behöver stå ute mycket och mina blir lätt oroliga i stallet. Blir alltid sur när folk "tar sovmorgon" när de ska släppa ut hästarna för jag vet att mina är väldigt otåliga och farliga när de stått inne länge.
Men som sagt, eftersom jag inte har möjlighet till lösdrift måste de stå på box under natten. Brukar dock göra som du och ha de ute under somrarna. :)

Svar: intressant :)
Evelinn Åkerman

2015-02-15 @ 20:06:49 / http://sagapaulsson.blogg.se
Postat av: Karin Jansson

De flesta av våra hästar går på lösdrift. Men vi har ju påpälsade ponnyhästar så det är ju annat än en tävlingshäst. Men vi kollar också på behoven så våra föl och deras mammor står inne, äldre individer står inne, hingstarna står inne. Jaa, helt enkelt individer som inte klarar av att vara ute på ett eller annat vis. Men de som klarar av det mår mycket bra. Men förstår att man inte dumpar ut sin tävlingshäst på lösdrift i en stor flock.

Det är en intressant diskussion!:)

2015-02-16 @ 11:27:05 / http://nouw.com/KariiinJansson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: