Min tankegång

2015-02-11 @ 18:36:00 / Queen P
Tänkte förklara lite hur tankarna går i mitt huvud när jag tränar in ett program och när jag rider det. Jag vet inte hur ni gör men några av er kanske när ni pluggar in program tänker såhär "uppridning, vänster sväng, öppna osv.." Jag gör inte riktigt så utan jag föreställer mig i huvudet rida programmet och också hur det ska kännas och vad jag måste göra. Tänkte dela med mig till er och förhoppningsvis får ni några egna tips till kommande tävlingar. Utgår från Queens perspektiv och inför våran debut i MSV C:1
 
 Inridning från höger, nästan ställa vänster, tänka mellangalopp - snabb upptagning - pang, halt, hälsning. Rak linje ut, titta till vänster nogranna hörnpasseringar(gäller hela programmet), samla upp ordentligt innan mellantrav, nästan tänka passage med ett lätt uppåtresande tygeltag, mellantrav, sikta på att komma ut lite innan bokstaven, tydligt upptag nästan till passage. trav genom kortsidan. tänka framåt i traven innan öppnan, öppna, 10meters volt - passa yttersidan, rida framåt i slutan, sluta. rida framåt på kortsidan, samla upp ordentligt innan ökadtrav, nästan tänka passage med ett lätt uppåtresande tygeltag, ökadtrav, sikta på att komma ut lite innan bokstaven, tydligt upptag nästan till passage. halt vid A rygga 4 steg. kvickt framåt igen. tänka framåt i traven innan öppnan, öppna, 10meters volt - passa yttersidan, rida framåt i slutan, sluta. bara tänka skritt vid C vara på direkt i skritten så hon skrittar framåt. mellanskritt, visa bra övertramp samt mer djup i formen. upptag med bibehållen takt i skritt. göra hörnpasseringar vid P och V. galoppfattning lite innan bokstaven, tänka framåt i galoppen. dela upp vägarna och rida från punkt till punkt M - E halvcirkel från E - B och från B - G och rakt ut på C ut i höger varv. rida "hörnpasseringar" R - S med enkelt byte, lätt avbrott och på med benen direkt i skritten. hörnpasseringar V - P med enkelt byte, lätt avbrott och på med benen direkt i skritten. inte snedda ut så det blir en serpentin utan verkligen vara så rakt som möjligt. visa en fräsch galopp på kortsidan. mellangalopp, inte satsa för dåligt, sikta på att komma ut innan bokstaven, tydligt upptag till samlad galopp, trav - tänka framåt. ny galopp. dela upp vägarna och rida från punkt till punkt H - B halvcirkel från B - E och från E - G och rakt ut på C ut i vänster varv. ökad galopp - satsa allt vi har, tydligt upptag till samlad galopp, trav - tänka framåt. bra hörnpassering, planera vägen mot uppridningen. tänka mellantrav, halt, hälsning!
 
Hoppas ni förstår, såhär ska det gå till för oss och det är såhär jag pluggar in det. 


Postat av: Molly Bergh

Bra tips!! :)

Svar: Tack va kul att du tycker det!
Evelinn Åkerman

2015-02-11 @ 20:41:34 / http://www.nouw.com/mollybergh

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: