Övning ger färdighet

2015-02-16 @ 14:39:00 / Vardag
Jag har fått två frågor som jag tycker som är sitsrelaterade som jag tänkte svara på. Tycker det är kul att folk vänder sig till mig, jag som inte rider perfekt nånstans men det har faktiskt blivit bättre med tiden och ni kanske märker det och just därför väljer att vända er till mig. Jag gör iallfall mitt bästa i att svara på alla era frågor!
 
Hej Evelinn! Du har en grym blogg, jag läser den varje dag! :) 
Jo jag har en fråga till dig. Jag vill satsa på dressyr men har problem med att vara stilla med min skänkel. I både lätt sits och nedsittning är den inte stilla.. Har du några tips? :):)
Svar: Hej! Först och främst är det jätte roligt att höra från dig och kul att du gillar bloggen. Angående ditt lilla problem som i själva verket inte är så farligt, säker bara något som du retat upp dig på och tänker på, säkert något som jag om jag såg dig rida inte ens skulle tänka på! Ett par ostilla skänklar är lätt åtgärdat och det är ju jätte bra!
 
Om det är hela skänkeln som är ostadig är det vanligt att även mellandelen inte är helt stadig, när du sitter stilla i sadeln kommer även skänkeln bli stilla. Om det är underskänkeln som inte är still är oftast problemet att man kniper med knäna för att sitta still vilket ger en motsatt effekt. Botemedlet är att rida utan stigbyglar, jämt skulle jag rekomendera under en period. När du sen tar dem igen kommer du känna skillnad direkt. 
 
Ta hjälp av din tränare eller förälder som kan longera dig , plocka då bort stigbyglarna helt och träna på att sitta i sadeln med tramp i hälen utan stigbygel. Det är jätte nyttigt! Lycka till.
 
 
 
Hur gör du för att få så stadiga/bärande händer? Jag kämpar på stenhårt med det (att bli stadigare och inte flaxa omkring med mina händer), men behöver lite tips på vägen… Rider dessutom på ridskola så har inte möjlighet att rida och öva varje dag.
 
Svar: Det är på¨senaste tiden som mina händer blivit bra, jag hade - precis som du upptäckt mina svagheter i ridningen som var just händerna och när man har upptäckt det ja då är man nästan där. Det låter som att du har lite problem med balansen och att balansen ligger på fel punkt. De första jag skulle göra är att tänka om, ja visst dina händer är lite flaxiga men var sitter egentligen problemet? In med armbågarna! tänk att du syr fast armbågarna i sidan och håller dom där så kommer du märka direkt att händerna blir betydligt mer still. Skulle inte tanken hjälpa så gå yttligare ett steg, ta ett stretchigt band och sätt bakom ryggen, trä i båda armarna så hålls armbågen samt handen på plats. Lycka till!
 
 


Postat av: Nathalie

Tack så jätte mycket för tipset!!:) ska verkligen prova det!:) du är grym!

Svar: <3<3
Evelinn Åkerman

2015-02-16 @ 17:04:37
Postat av: Nathalie

Jag provade ditt tips idag på träningen och det gick super bra!:) tack för tipsen!:)

Svar: åh vad härligt! fortsatt lycka till :) kram
Evelinn Åkerman

2015-02-17 @ 19:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: