Extreme horse makeover

2015-01-06 @ 19:57:03 / Vardag
Idag tog jag mig i kragen och klippte Rb, tiden har verkligen inte funnits men det har inte behövts förrän nu när han är under igångsättning. Gick ut vid 11 och började klippa. När jag var klar med 1/4 av honom så var det dags för lunch, då fick han komma in i boxen och äta medan jag fikade med stallkompisarna. Sen fortsatte jag fram till 3/4 av honom då började maskinen gå sämre och sämre, den tog inte och jag fick köra om flera gånger på samma ställe och här började Rb bli väldigt otålig och dessutom var han på jätte dåligt humör. Så då bestämde jag mig för en liten paus och istället så tog jag på sadel och träns och begav oss ut på en galoppintervall runda. Eftersom mer än halva hästen var klippt så tog jag på ländtäcke och ett fleecetäcke och red ut.

Han var jätte pigg, busig och behövde verkligen bli av med en hel del överskottsenergi om vi skulle kunna fortsätta klippa! Red på en raksträcka där jag galopperade i olika tempon. Han var så fin och känslig för hjälperna så vi kunde rida galoppombyten i vart tredje, japp det är sånt vi gör för att bli av med energi haha! 
Under tiden jag red lagade mamma maskinen så när vi kom tillbaka var det bara att fortsätta igen. Dock blev den sidan väldigt hackig och ojämn eftersom maskinen krånglade så mycket.
 
Men nu är han flera kilon lättare och nu kan vi träna på som vanligt! Valde att byta plats på schemat och rida ut idag och dressyra imorgon istället, det var nog ett klokt val. Ska försöka få någon att fota oss imorgon också så får ni se!
 
 
 
 
Här är också en liten film från när jag klippte honom efter att han hade ridits, se så lugn och fin han är. Men jag använder ändå hjälm och ett kedjegrimskaft för att vara på den säkra sidan!
 
 


Postat av: Julia Forsbacka

Skönt att bli av med pälsen! :)

Svar: ja de tror jag han tycker!
Evelinn Åkerman

2015-01-06 @ 20:28:31 / http://forcebacka.blogg.se/
Postat av: Matilda svensson

Vad använder du för klippmaskin och hur ofta smörjer du du den när du klipper? Du har en jättefin blogg btw❤️

Svar: åh tack! jag använder en från marquant och jag smörjer den ungefär var 15e minut!
Evelinn Åkerman

2015-01-06 @ 20:36:17
Postat av: Marica

Snyggt de blev :D

Svar: tacK :D
Evelinn Åkerman

2015-01-07 @ 09:15:56 / http://maricalindbeerg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: