Passet

2015-01-25 @ 11:09:00 / Träning
Tänkte jag skulle berätta om ridpasset på Rb som jag genomförde här om dagen, jag var stressad då och hade inte tid att berätta hur det gick så tänkte jag skulle dela med mig nu. Vi hade haft stallvisning och åkte direkt därefter till Askersunds Ridhus för att trimma lite själva. 
 
Kom dit och var helt själv i stora ridhuset men det skulle ändras fort, som tur var hann jag jogga fram och springa av lite energi innan andra ekipage trillade in. Jag brukar alltid skritta fram för hand för att sen hoppa upp och börja trava direkt, och då tänker jag inte alls på form utan bara på att han ska gå framåt, jag håller då ett jämnt stöd i båda tylar så kommer han i form av sig själv och så joggar jag i ett ganska högt tempo både i trav och galopp, galoppen är viktigast för det är efter den som han blir bra när han har fått sträcka ut i en ökad galopp i låg form.
 
Jag börja sen jobba igenom honom och när jag tänkt så mycket framåt så är det dags att ta igenom samlingen, jobbar mycket i traven att få han på rumpan och därefter kan vi gå vidare med skolorna som satt riktigt fint. Det går inte att rida skolor om man inte jobbat upp hästen i en hög form på rumpan och lätt i fronten, annars blir det bara platt och tråkigt. Gick över i galopp och kände att han inte riktigt var med mig, red några ökningar innan jag gick över till samlingen och övergångar galopp-halt samt galopp-skritt-galopp för att göra han uppmärksam. Men jag kände tydligt hur han inte tog stöd i bettet just i galoppen. Den förvända kändes fin så jag red mycket på serpentin och hittade en bra galopp som jag för dagen kunde känna mig nöjd med. Avslutade som jag alltid gör och precis som jag börjar, lite fri galopp i ett högt tempo för att stretcha ut musklerna igen och lätt jogg i trav innan jag skrittar av för hand.
 
bild från passet
 
Vi har beslutat att ta ut equiterapeft idag för att känna igenom hans muskler, hellre ta de säkra före det osäkra, på ett sätt vill man ju att hon hittar nånting så man får en förklaring till varför han är lite oliksidig men samtidigt vill man ju inte att det är nånting allvarligt , jag är så himla nojjig och överbeskyddande när det gäller min häst och tar hellre en koll för mycket än för lite.
Hur är ni? är ni som mig eller avvaktar ni hellre?


Postat av: Olivia Gustavsson

Jag håller med dig, känns det som att något är knas så skulle jag inte ridit utan endast sett till att hästen fick röra på sig mycket genom promenader. Men mycket spänningar osv går ju att hitta själv så man kan ju försöka att massera och känna igenom hästen först, det brukar jag göra och jag kan oftast rätta till mycket själv. Det är ju dock svårare om man inte vet vart det kommer ifrån eller om man är osäker på hur man ska rätta till det. Det är ju alltid bra att ha en equiterapeut el liknande som tittar på hästen ibland :) Så jag tycker du gör helt rätt!

Svar: Sant!
Evelinn Åkerman

2015-01-25 @ 12:52:54 / http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Johanna

Jag har equiterapeut ca 1 gång i månaden, bara för att muskler ofta drar tillbaka till "felläge." Mamma är hästmassör så hon gör mycket för oss. Sen gör vi även vet check 1-2 gånger per år bara för säkerhetsskull :)

Svar: gu vad skönt att ha en mamma som massör!
Evelinn Åkerman

2015-01-25 @ 17:44:41 / http://jbdressage.se
Postat av: Sandra

Mamma är veterinär så hon checkar hästarna med jämna mellanrum samt står på backen nästan varje ridpass. Sen tror jag inte riktigt på equiterpeuter och dylikt, tror på bra ridning som håller hästarna i fin form. Känns något väldigt fel som inte löser sig med ridning så kollar jag hellre upp hästen hos veterinär som även är utbildad equiterapeut. :)

Svar: Skulle aldrig rida om nånting ens kändes lite fel och om det gjorde de skulle jag aldrig vara så dum och försöka rida bort det. I första hand skulle jag kollat med vår veterinär som själv rekommenderat equiterapeft för vår häst.
Evelinn Åkerman

2015-01-26 @ 08:21:32 / http://Sandrejohansson.blogg.se
Postat av: Sandra

Då är jag nyfiken på vad som klassas som "fel" för dig?
För mig är det inte fel när hästen är lite oliksidig, släpper stödet, sladdar lite med ett bakben osv. Jag syftar inte på en halt häst eller en som plötsligt är väldigt konstig i ridningen, för då har den antagligen skadat sig och jag väljer isf att kolla upp den hos veterinär.
Men alla andra muskulära "fel" som alltid finns där mer eller mindre handlar bara om att man ska lära sig gymnastisera bort från hästryggen.

Svar: Fast det är fel för mig. Är väldigt noggrann med allt runt min häst och kollar han hellre än gång för mkt än en gång för lite. Skulle inte träna på om rb gjorde så, för det är fel!
Evelinn Åkerman

2015-01-26 @ 11:17:14 / http://Sandrejohansson.blogg.se
Postat av: Sandra

Men du menar väll inte att du tar ut equiterapeut så fort du inte har ett superjämnt stöd i båda tyglarna? Det låter ju helt tokigt. Finns ju inte en häst som är perfekt gymnastiserad precis hela tiden, det är vårt jobb som ryttare att vara där och hålla dem mjuka i så stor utsträckning som möjligt.

Svar: Du kan väl sköta din egen häst och inte lägga dig i hur väl jag sköter min :)
Evelinn Åkerman

2015-01-26 @ 14:17:22 / http://Sandrejohansson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: