Nyttig träning

2014-12-23 @ 18:43:18 / Träning
Jag har julhandlat precis hela helgen fram till idag och nu är jag äntligen klar med alla julklappar! Så jag kom inte hem förrän det blivit mörkt ute och eftersom jag planerat in att skritta igång Rb så är det inget som jag struntar i. Utan ut i stallet och upp på hästen, idag la jag skritten på ridbanan bara för jag inte hade nån lust ut i mörka skogen. Så idag tog jag igenom lite välbehövt skrittjobb, jag som nästan aldrig jobbat honom i skritt då han förut alltid reste sig eller tjura mot skänkeln så fort jag bara kortade upp tyglarna så jag har alltid fått gått direkt från lång tygel i skritt till att trava fram för det har inte gått att skritta på honom. Idag var han jätte snäll och släppte väldigt fort, sökte sig neråt och jobbade på väldigt bra i skritten.
 
Något som jag måste jobba på är att jag gärna hjälper honom lite för mycket och jag driver nästan konstant det är en ful olata som jag dragit på mig. Rb har ju såklart vant sig vid att jag gör så och går inte framåt om jag inte lyfter runt honom så för att jobba bort detta har jag släppt skänlarna totalt, jag rör dom inte ens förrän han nästan stannar då smäller jag på en gång ordentligt och så behövs det inge mer. Det är också ett bra tips till er med skänkeldöva hästar, lägg bort skänkeln helt och använd den inte förrän du verkligen behöver den.
 
 
En annan sak som jag märkt av på mig själv när jag skrittar, ni vet ju att man ska gunga med i sadeln i takt med hur hästen rör sig. Det gör jag bra på lång tygel och rb trampar på riktigt fint men så fort jag kortar tygeln så saktar han alltid ner och det hänger ihop med att jag alltid slutar röra mig lika mycket i sadeln och då begränsar jag ju hans gång. Det är då jag alltid lägger till skänkeln och driver hela tiden istället med en kort tygel och då reser han sig. Där måste jag tänka om och behålla gunget i sadeln så jag får med hans bakben in under sig.
 
Skrittjobb är något som jag ofta glömmer bort att träna på men det finns faktiskt mycket poäng att hämta där med. Jag ska börja lägga mer tid där så skritten är lika bra som trav och galopp.
 
 
Den här ökade skritten fick vi en 8 på och det var den värd för den var riktigt bra!


Postat av: Telma

Säger det igen, Rb är verkligen såååå vacker!

2014-12-24 @ 08:49:28 / http://nouw.com/telmasopot

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: