Min åsikt om ponnyakuten

2013-07-08 @ 16:38:00 / Åsikter
Jaha, nu är det dags att spela in ponnyakuten igen. att dom inte ger upp skiten;)  kommer ni ihåg mitt inlägg från januari? de väckte en del reaktioner, för er som inte läst de. varsågoda! Dela gärna med er vad ni tycker!

Ponnyakuten kan vara det sämsta program jag någonsin skådat. Jag förstår inte hur barnen vill vara med och göra bort sig så som dom gör, har sett några avsnitt från de olika säsongerna och jag blir lika irriterad varje gång.

Ja om du sitter i en lodrätsits innan hindrerna så kanske din ponny inte stannar på hinder, om du ställer hästen ifrån det som den är rädd för så vågar den nog gå förbi läskiga saker, om du är bestämd och säger åt din häst på skarpen någon gång så kommer den inte dra iväg med dig hängandes i grimskaftet, om du och din familj är lugnare vid lastning och låter det ta den tid det tar så kanske ni får in hästen tillslut. Problemet löst.
Om barnen bara lär sig rida och lär sig att hantera en häst istället för att skämma ut sig själva.
 
Och det här med att ponnyungarna blir "kända" efter programmet, vad fan är det för kul med att vara känd för att man har problem med sin häst och inte kan lösa det själv?

 
 


Hjälp! min häst bockar och stegrar, jag kanske borde söka till ponnyaktuen?;)
 
(Däremot Tobbe Larsson är riktigt duktig med det han gör, all cred till honom också för att han står ut med ungjävlarna! haha)


Postat av: Moa Mattsson

Håller med dig där !
Dock så tänker jag kolla på det eftersom man lär sig ganska mycket utav Tobbe när han löser "problemen" :)

Svar: De är helt sant, tobbe är grym!
Evelinn Åkerman

2013-01-09 @ 18:18:35 / http://mattssonmoaa.blogg.se
Postat av: Evelinn Bladström

Haha! Håller med dig! Dock tänker jag kolla x))

Ha en bra dag! :D

Svar: ja jag med, och reta mig på dom, haha ;) detsamma!
Evelinn Åkerman

2013-01-09 @ 18:29:27 / http://evelinnbladstrom.blogg.se
Postat av: Alva

SV: Tack! Hon är en C-ponny på 7år.
Vet inte vilken ras det är då hon är från Irland och hon hade inte ett namn när vi köpte henne :-)

(Tycker också att Ponnyakuten börjar bli lite "töntigt")

Fin blogg! :-)

Svar: okej, jätte fin iallafall!
Tack!
Evelinn Åkerman

2013-01-09 @ 19:33:19 / http://alvatrane.blogg.se
Postat av: Wilma

Du har en poäng där faktiskt! Men jag tycker att det är intressant att se hur Tobbe gör för att lösa problemen, till ex, det har ju deltagit hopprädda i ponnyakuten och jag som själv var lite osäker eller ja lite mindre trygg i hoppningen om man jämför med övriga ridningen, så jag tog åt mig av tipsen och idag är jag trygg, lugn och säker oavsett gren! Så ganska smart att kolla ibland ;) Och en del ryttare rider ju bra som är med, till ex Henrik Barry tycker jag rider väldigt bra, men hade hade ju lastningaproblem :)

Svar: Jo men inget jag känner att jag skulle varit stolt över att vara med i iallafall.:)
Evelinn Åkerman

2013-01-09 @ 19:44:12 / http://Ziro.blogg.se
Postat av: miranda

Håller helt med dig Ewe! Och det knäppaste är ju att ägarna börjar leta efter "fel/ problem" på sin häst bara för att söka dit och ev. få bli lite "känd". helt sjukt och pinsamt o kolla på ibland, men även underhållande att kolla på då, det finns personer man kan sitta o skratta åt. Tobbe är ju som sagt duktig, och som du skrev, all creed till hnm :))
Peace mirre

Svar: så sant det du säger, ponnyakuten är inget jag skulle varit solt över att vara med i allafall! Kram
Evelinn Åkerman

2013-01-09 @ 19:47:07
Postat av: Nathalie & Amanda

- Åh Tack!! :) detsamma, allt bra med dig?

Svar: allt är toppen!
Evelinn Åkerman

2013-01-09 @ 20:35:20 / http://ourvisionoflife.blogg.se
Postat av: Sätilaryttaren

håller med dig! sen när de sedan säljer sina hästar så skriver de "känd från ponnyakuten" men bara hallå vem vill köpa en häst som varit med där? :S

Svar: precis!! haha så patetiskt:)
Evelinn Åkerman

2013-01-09 @ 20:54:45 / http://satilaryttaren.se
Postat av: Elina

Håller med !! Lite tråkigt att alla "letar" problem bara för att få vara med :( Men jag däremot har ett jätte problem med lastningen. Vill ändå inte vara med :) f

Jätte sööt och fiin blogg för övrigt :)

Svar: det är bara att träna träna träna lastningen! det tog mig tre timmar att få in min ponny i transporten en gång men de är bara att traggla på:) kram
Evelinn Åkerman

2013-01-09 @ 21:08:22 / http://www.Minania.blogg.se
Postat av: ♥ Amanda - En satsande tävlingsryttare

Bra skrivet Evelinn! Jag har ändrat min uppfattning och ponnakuten, håller med dig! Kramis

Svar: haha tack, skönt att jag inte är ensam om att tycka så;) kram tjejen!
Evelinn Åkerman

2013-01-09 @ 21:31:11 / http://ecuality.blogg.se
Postat av: Alice

Jag håller med dig till viss del, det dom filmar är så falskt, dom gör ju allting fjantigare bara för att det är tv. Sen tycker jag att det är en bra möjlighet för dom som faktiskt har problem med sin häst att få hjälp av Tobbe, han är ju GRYM! Sen är det säkert en möjlighet att få hjälpen och man blir ju bättre, men jag tycker det är fjantigt att det sänds på tv... Fast jag kan ju inte säga att jag inte kollar! ;)

Svar: nej jag kan ju erkänna att jag kollat också, men som sagt att det sänds på tv och att det blir som en "kändis"grej känns lite överdrivet:) kram
Evelinn Åkerman

2013-01-10 @ 09:49:38 / http://aalicepersson.blogg.se
Postat av: Sara Hermansson

Håller med till 100 % har också skrivit ett inlägg om det här men har inte publicerat det än haha. Men seriöst hur mycket gör dom inte till sig när dom svarar på tränarnas frågor. Vissa får typ jättemycker luft för dom har varit med i ponnyakuten.
Alla hästar har problem ingen är perfekt. Likaså människor ;)
Vadå så jag skulle bli känd på alla mina & Mingus problem haha?

Svar: haha det vill jag läsa! kram
Evelinn Åkerman

2013-01-10 @ 13:45:58 / http://sarahermansson.se
Postat av: Sandra

Håller med dig till visso. Tycker ändå att det är rätt intressant och underhållande och titta på. Även som du säger att det är rätt simpla små saker som de skulle kunna göra åt några av problemen. Men samtidigt tycker jag att det är bra att de söker hjälp om de känner att de själva/sin familj saknar kompetens att ta tag i det själva utan hjälp av tränare. Men det blir också lite för mycket "status grej" av att ha varit med i programmet precis som du skriver.

Svar: Okej, ja förstår dig med:) kram
Evelinn Åkerman

2013-01-10 @ 18:33:31 / http://aylen.blogg.se
Postat av: Ebba

Du har rätt i det du skriver!

Dock brukar jag kolla på det då man ändå lär sig av Tobbe och de andra gästtränarna, men annars.. Nej. :)

Svar: samma här, tobbe är jätte duktig på det han gör!
Evelinn Åkerman

2013-01-11 @ 21:53:09 / http://northons.blogg.se/
Postat av: Ebba

Sv: Ja, det är han! Men det andra tycker jag börjar bli lite väl.. ja... som du skriver.

Nä, Tobbe och tränarna är the only reason att man kollar! ;)

Svar: eller hur, sen bor han ju super fint och de är så fint nere i skåne tycker jag!
Evelinn Åkerman

2013-01-11 @ 22:06:15 / http://northons.blogg.se/
Postat av: Ebba

Sv: Ja, det också. Superfint är det! Älskar skåne.

2013-01-11 @ 22:14:37 / http://northons.blogg.se/
Postat av: Nanna

Har också skrivit om ponnyakuten, tycker väl kanske inte helt exakt vad du tycker, men vi är inne på samma spår: http://nannastenhede.devote.se/blogs/24141330/mina-aringsikter-om-ponnyakuten.htm#WriteComment


Svar: kan hålla med dig om att de kan filma ett grässtrå i typ 20 sekunder när de egentligen kunde fokuserat på problemen, vilket är sjukt störande faktiskt haha!
Evelinn Åkerman

2013-01-11 @ 22:39:58 / http://nannastenhede.devote.se
Postat av: Amanda

Håller med dig till 100%!!
Om dom inte klarar av hästen, sälj den eller lär dig ta hand om den istället!
Så svårt är det inte...
Har kollat på det, som dom andra säger så lär man sig av Tobbe men annars är det bara synd om ungarna att dom inte kan ta hand om sin ponny..!
Kram!

Svar: så rätt! allt bra? :) kram på dig<3
Evelinn Åkerman

2013-01-16 @ 20:36:21 / http://ydrebranth.blogg.se
Postat av: Johanna

underbart inlägg! Gillar att du vågar säga ordentligt vad du tycker! Jag kollar på ponnyakuten mest för att det är ett mysigt program och man lär sig en del om man själv handskas med en "svår" häst eller som mina hästar, testar en för tillfället. Men jag håller helt klart med, castingen detta året var helt katastrofal. Hoppas på att det blir ett goare och framför allt mer ansvarsfullt gäng som är med på lägret.

Älskar din blogg! Kram :)

Svar: tack! javisst kan man lära sig av vissa men som sagt så var det kaos förra söndagen haha! håller med, kram!
Evelinn Åkerman

2013-01-17 @ 21:40:17 / http://annajohannas.blogg.se
Postat av: Cajsa jennefors

Håller med dig till 100%, första säsongen tyckte jag var helt okej men sen har det bara blivit sämre och sämre. Den senaste säsongen så kollade jag på ett avsnitt, men det var så himla larviga problem så jag slutade helt enkelt kolla!

Svar: så sant!
Evelinn Åkerman

2013-07-08 @ 17:00:09 / http://ecuality.blogg.se
Postat av: Daniela - Mot Nordiska mästerskapen i fälttävlan!

Svar: Tack så mycket - detsamma! :)

Håller med dig till viss del! Vissa ryttare behöver ju verkligen hjälp med sina ponnyer och då är det ju toppen att de får det.
Dock såna där mediatokiga ungar som typ ba "Åh jag blir så arg på min häst att jag rycker den i munnen jag måste nog vara med i ponnyakuten" eller när man söker in för att ponnyn bockar när man lägger skänkeln mot och så har den sår efter sporrarna - såna skäms jag så mycket för att det är galet!

Svar: de har du rätt i!!
Evelinn Åkerman

2013-07-08 @ 22:09:12 / http://powerpony.blogg.se
Postat av: Tuuli Elmgren

Håller med dig, har ju själv sökt in för hopprädsla, men det löste jag ändå själv så det behövdes inte (; Då var jag yngre och då var det bara en rolig grej.

Men haha herregud som ungarna skämmer ut sig där nu för tiden! De har tydligen en ouppfostrad eller rädd ponny, men problemet är att de själv inte kan hantera eller rida den..

Svar: okej, skönt att de löste sig!
Evelinn Åkerman

2013-07-10 @ 10:33:46 / http://tuulielmgren.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise

Jag tycker att föräldrarna ska ha sig en känga, och inte barnen. Var finns alla kunniga vuxna som borde kunna hjälpa barnen när de får problem!? Inte barnens fel att föräldrarna har mer pengar än förnuft...

Svar: också en klok tanke!
Evelinn Åkerman

2013-07-10 @ 21:50:17
Postat av: Elsa

Håller med dig! Men sammtidigt tycker jag det är jättebra att se. Alla som funderar på att köpa häst till sina barn borde se det, så att dom inser att hästar är inga små leksaker som barnen kan flänga runt på och sen tro att de ska rida Msv. Tyvärr tycker jag ibland att dom inte riktigt förklarar helt vad problemet är. Eller det gör dom men ofta visar de inte så tydligt vad som är orsaken till problemet. Vilket i i princip alla fall är för att barnen inte kan rida! På grund av att föräldrarna köpt en ponny till dom och sedan förväntat sig att barnet ska fixa allt själv.

Svar: de e sant!!
Evelinn Åkerman

2013-07-11 @ 14:02:10 / http://eventingbyelsa.blogg.se
Postat av: Lina

Vilket vårdat språk du hade här då, kul att läsa din blogg.. Sen kan jag hålla med dig till viss del, men att kalla dom ungjävlar för det är inte nödvändigt.

Svar: kul att du blev lite provocerad de är de som är meningen förstår du.
Evelinn Åkerman

2013-07-11 @ 21:15:38
Postat av: Julia - TeamPonnys

Men tänk om man inte KAN lösa det själv.
Du fattar väl att om någon av ponnyakuten deltagarna läser detta inlägg och har ett av problemen du tog upp lär dom inte vara så jätteglada. Detta inlägg kan såra rejält med folk! Jag gillar din blogg, tänker inte vara någon feg anonym och lämna namn och bloggadress men ja, du förolämpar verkligen deltagarna!

Hoppas du inte tycker något illa om mig nu, jag tycker inget illa om dig och jag ville bara berätta det!
Kram :)

Svar: självklart finns det dom som inte kan lösa det själva, mitt inlägg är riktat mot dom som har ganska lätta problem. typ nån som inte kunde sitta ner i trav och nån som inte kunde få en häst i form eller den som blev så arg på sin ponny och ryckte den i munnen, det är ju bara pinsamt för dom om några år.. Jag kunde inte heller rida en häst i form när jag var barn men jag har tränat och tränat. däremot lastningsproblem är ju lite svårare, och det är en väldigt frustrerande sak som är ett måste i våran vardag, då kan de va bra att det finns hjälp. Är glad för din ärlighet och att du vågar stå för vem du är, bra att du blev lite provocerad också det är det som är meningen förstår du.
Evelinn Åkerman

2013-07-12 @ 00:16:42 / http://teamponnys.blogg.se
Postat av: Julia - TeamPonnys

Ja det är väldigt löjligt, när man är barn är det ju inte så konstigt att man inte kan rida hästen i form, sitta ner i traven.. jamen då kan man ju träna varje ridpass! Min häst är riktigt svårlastad ibland men jag har och tänker inte söka till ponnyakuten med det. Men Tobbe och tränarna är grym så det är kul att se allas tips! Ja jag gillar inte sådana som är anonyma hela tiden, kram! :)

Svar: samma härmed rb kunde det ta 3 timmar att lasta, vi tränade tobbemetoden du vet att ha ett spä och stå och irritera med men då blev han skitförbannad men så hittade vi ett knep och nu går han bara rätt in! men de är såklart inte barnens fel dom flesta gångerna, ibland får vi skylla på okunniga föräldrar, de är ju ändå deras ansvar! kram
Evelinn Åkerman

2013-07-12 @ 11:53:02 / http://teamponnys.blogg.se
Postat av: Marica

jag tror dom flesta vill vara med för att träffa Tobbe Larsson och för att vara med i TV.....

Svar: åh de e så sant!
Evelinn Åkerman

2013-07-14 @ 13:55:57 / http://Maaaarica.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: