Baucherbett

2014-08-11 @ 10:52:00 / Utrustning
Hej. Jag undrar vad bettet du rider med har för inverkan, det med en liten ögla ovanför.

Svar: Hej! det bettet du menar heter baucherbett och jag har ridit på det, dock gör jag inte det längre då det inte funkade för oss i längden. Jag fick från början den uppfattningen att de låg mer stilla i munnen, det blev också lite mer stabilt, Rb som då gärna va lite ostasig med huvudet blev genast mycket stadigare men med tiden så blev han bara starkare och starkare, han nästan hängde på bettet så så bytte jag tillbaka till mitt vanliga tredelade, har inte testat det efter det. 

Det jag inte visste då är att det här bettet är väldigt skarpt, men många tror att det har som en slags hävstångseffekt, men det har det inte! eftersom skänklarna går uppåt och inte neråt så kan det inte bli en hävstångseffekt. Men det är ändå skarpt så jag tyckte inte det kändes snällt att rida på, iallafall inte om han fungerar så bra som han gör på ett vanligt!
 
 


Postat av: Cornelia

Ser mer ut som det ger tryck på nacken? Utefter denna bild ser det ut som att när du tar i tygel åker den lilla "ringen" fram och då blir det mer tryck i sidostyckena som i sin tur ger tryck i nacken?

Dåligt förklarat haha men du förstår kanske vad jag menar? :p

Svar: kan säkert stämma
Evelinn Åkerman

2014-08-11 @ 11:52:37 / http://cornelias.horseworld.se
Postat av: Amanda SVAR TILL CORNELIA

Hej! Det stämmer att det ger tryck i nacken, det är därför man säger att det är hävstångseffekt på bettet, :)

2014-08-11 @ 17:23:30 / http://teamnelander.blogg.se
Postat av: Lovisa

Tack, har funderat på detta till min ponny men ska höra med tränaren. Dock är han hopp-ponny och jag tycker pelham är för starkt men tre-delat så sliter jag i honom och det vill jag inte. Svårt detta. Kanske beror de på att jag i te är så duktig själv i dressyr och vet hur jag ska göra. Får bli intensiv dressyr träning kanske haha. Tack ändå :)

Svar: Bara att testa sig fram!
Evelinn Åkerman

2014-08-12 @ 01:22:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: