Spända hästar

2014-08-12 @ 09:16:58 / Vardag
Jag undrar om du har några tips för att få en häst mindre spänd och komma ner lite i formen ? :)
 
Svar: Hej! Bra fråga såklart har jag också ridit spända och även nervösa hästar som har svårt att slappna av och släppa till. Det är väldigt olika från häst till häst när dom spänner sig, Rb kan ibland spänna sig inne på tävlingsbanan då behöver jag bara hålla emot, borra sittbenen i sadeln och sitta fram honom, då blir han faktiskt som allra bäst han får ett jätte fint steg och en helt ny växel. Men det kanske inte fungerar på alla. Vill du få ner hästen i formen när den gärna blir spänd skulle mitt bästa tips vara att skippa huvudet för ett tag för en häst som spänner sig sänker oftast ryggen och då kommer huvudet upp. Jag skulle låta den gå där den vill med huvudet och bara rida på framåt så bakbenen kommer in och ryggen kommer upp och i det hålla en bra kontakt med tygeln, dvs inge glapp, inget ryck så kommer även huvudet på plats och hela formen har blivit korrekt.
 
Lycka till!
 
 


Postat av: Emma.

Hej! Har lite frågor, tänkte du kanske kan svarapå dem i ett inlägg!
Hoppar du din ponny något? Varför/varför inte?
Hur gör du när du rider fram din ponny? Låter du den t.ex galoppera i en valfri form i ett någorlunda högt för att låta honom komma ihåg och sträcka ut sin rygg och kroppen överlag? Hoppryttare är ju väldigt duktiga på det, att låta värsta energin komma ut på så sätt och att hästarna riktigt får sträcka ut. Men är nyfiken på din syn på detta, med tanke på att du är dressyrryttare! :)
fin ponny btw! :)

Svar: Kommer i ett inlägg! tack för bra frågor!
Evelinn Åkerman

2014-08-12 @ 17:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: