En tävlingsdag

2014-12-17 @ 15:22:00 / Vardag
Fått önskemål att berätta om hur en typisk tävlingsdag ser ut för mig, det tyckte jag kändes kul att dela med mig av. En tävlingsdag börjar ju oftast redan dagen innan med planering och packning, jag säger alltid att dagen innan nästan är roligare än på själva tävlingen, det finns ju så mycket att göra och jag älskar att planera och strukturera upp det. Jag börjar nästan alltid med att jogga Rb och känna på formen, här kan man inte börja lära honom saker utan allt ska sitta som rinnande vatten och de enda jag kollar är nästan gas och broms, lydnad och lösgjordhet. Sen får han gå i hagen till kvällen och under tiden putsar och packar jag in allt i transporten efter en lista så inget glöms, transporten rengörs utvändigt samt invändigt! Rb får ett bad innan han får komma in och sova.
 
 
Det är alltid jag som fodrar på tävlingsmorgonen, jag gillar att ha det så för då har jag full koll! Rb får frukost inne, är tävlingen senare på dagen får han komma ut i en rasthage. Står han inne hela morgonen så tar jag alltid en promenad innan vi lastar. Men annars så bara borstar jag och knoppar manen och sen packar in han i transporten så åker vi!
 
 
När vi kommer fram till tävlingsplatsen kan de se lite olika ut men oftast går jag alltid ut och ser mig omkring, var framridningen är, vilken bana jag ska rida på, vilken procent konkurrenterna ligger på, om man måste startanmäla sig och när prisutdelningen är, på så sätt så håller jag mig själv lugn. Sen har jag alltid en tidsplanering som jag går efter som är uträknad och anpassad efter oss så jag vet när jag ska lasta ur, hur lång tid jag behöver för att rida fram och vad vi ska göra mellan klasserna. Mycket planering som ni hör!
Innan vi lastar ut rb så gör jag iordning en mat och vatten station, fyller upp hinken med vatten och en till hink med lite betfor och mycket vatten för rb är lite dålig på att dricka när vi är på tävling så vi blandar all mat med vatten. 
 
När tiden är inne så gör jag iordning han först, min hästskötare skrittar fram honom för hand medan jag klär på mig tävlingsutrustningen och de sista minutrarna innan jag sitter upp går jag in i min egna bubbla som ingen kan nå mig i. Sen rider jag fram efter planeringen och till sist gör jag mitt allra bästa inne på tävlingsbanan! Oftast kommer jag faktiskt ut nöjd. Då hoppar jag av, ger hästen till min hästskötare som skrittar av för hand igen och jag går alltid själv och hämtar protokollet, läser igenom i lugn och ro och går tillbaka till mitt team förhoppningsvis kommer vi med på prisutdelningen.
 
Det är väl ungefär en tävlingsdag för mig i sin helhelt!


Postat av: Neapocalypse - klickerträning och unghäst ・゚♥ ✞

Åh vad roligt att tävla!! Jag vill också! (lite svårt med oinriden häst haha) ;)

Svar: Hahaha ja mycket svårt ;)
Evelinn Åkerman

2014-12-17 @ 18:24:53 / http://neapocalypse.se
Postat av: Alice Persson

Skönt med hästskötare som skrittar hästen :)

Svar: har alltid med mig det!:)
Evelinn Åkerman

2014-12-17 @ 22:31:44 / http://aalicepersson.blogg,se
Postat av: Tiffany

Fin blogg!

Svar: tack så mkt! :D
Evelinn Åkerman

2014-12-20 @ 23:05:53 / http://tiffanyeliasson.blogg.se
Postat av: Tommy

oj vad kul :)

Svar: ja:D
Evelinn Åkerman

2014-12-20 @ 23:08:13 / http://investerasmart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: