Plan för December

2014-12-02 @ 15:00:00 / Planering
December är här och jag hade tänkt berätta se över hur läget ser ut. Jag kommer inte göra några mål för december månad för rb ska få en viloperiod. Detta är något jag måste göra på honom annars får han kortslutning i skallen av alla nya intryck och allt nytt han lär sig och det går bara sämre och sämre på träningarna, han testar och bråkar - därför lägger jag in en 3 veckors vila under sommaren och vintern för att ladda batterierna efter en tuff period och inför en ny period. Det funkar för oss iallafall.  

Så jag hade tänkt rida veckan ut tills måndag den 8:e december då börjar vilan och pågår till den 28:e december. Kan hända att jag börjar skritta igång honom några dagar efter jul så jag kan börja rida ordentligt den 28:e det har jag inte bestämt mig för än men jag tror det blir så för sen ska vi försöka vara tillbaka för att tävla den 1:a februari och då måste jag räkna med att ungefär 2 veckor kommer gå piss och att han är mer på bakbenen än på alla fyra men sen så släpper det och vi är tillbaka ännu vassare till februari.
 
Hur lägger ni upp vintern?
 
 
 


Postat av: Sophie S. Varnäs

Jag har tidigare år inte gett mina hästar en bestämd vila i ett besämt antal dagar/veckor, dock blev det en 2,5 veckors vila då jag har varit sjuk. Otroligt tråkiga (vädersmässigt) och kalla kvällar så det gjorde ingenting samt att tävlingarna precis hade slutat. Så jag kanske ska börja med en sådan här vila varje vinter, för både min och ponnyernas skull! :)

Svar: ja det kan faktiskt vara skönt ibland precis som du säger bara vintern drar ju ner på motivationen lite när det är mkt snö, kallt och mörkt :/
Evelinn Åkerman

2014-12-02 @ 20:09:53 / http://tavlingsponnys.horseworld.se
Postat av: Jossan

Jag lägger alltid in två veckors vila på vintern för Ronja. Men iår har jag lagt in 1,5-2 veckor nu och sedan i januari. Just för att jag ska hinna lära känna min ny häst och för att Ronja tycker det är roligare med träning om hon vilar i bestämda perioder :)

Svar: okej ja :)
Evelinn Åkerman

2014-12-02 @ 21:53:31 / http://tjryttarna.blogg.se
Postat av: Marica

Rider hela tiden då min medryttarhäst har patella och måste ridas varje dag eller iaf motioneras varje dag. Så han får bara en dag i veckan som har vilar ibland inte :) Han behöver motioneras så vila är inget som han får, men han trivs bra med att inte ha veckovila :)

Svar: patella? :o vad är det?
Evelinn Åkerman

2014-12-03 @ 12:54:50 / http://maricalindbeerg.blogg.se
Postat av: Marica

haha gud så fel det kan bli, jag menar självklart patellaupphakning ;)

2014-12-04 @ 09:18:38 / http://maricalindbeerg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: