Svar på fråga

2014-01-04 @ 08:43:00 / Svar på tal
Fråga: Hej! Jag har två gamla islandshästar, 21 och 22 år gamla. Dom är ganska svåra att få i form... Eller ja, 21 åringen är lättare än 22 åringen! Kan du ge tips på hur jag ska göra? PS. 21 åringen får jag inte rida på volt 22 åringen är jätte svår! Han går ner i form när man står still men så fort man börjar att skritta igen så drar han upp huvet snälla hjälp mig! Behöver hjälp!
 
Svar:  Hej! på din fråga låter det lite som att "gå ner i form" bara handlar om att hästen ska hålla nere huvudet, men de är så mycket mer än bara det. Jag vet inte hur du går tillväga när du försöker få dom i form. Men börja från  grund och botten. Formen kommer bakifrån de gäller att hästen trampar på och har energi bakifrån. Jag skulle om jag var du, skritta på i ett friskt tempo på långa tyglar först en bra stund så de blir varma (extra viktigt när de är så pass gamla) sen kortar du upp tyglarna så du har kontakt med munnen i båda händerna, i denna stund så skit i vart huvudet befinner sig. allt du ska tänka på är framåt, de ska ha farten framåt och du måste ha bra kontakt med munnen. Sen kan du lätt leka med lite olika vägar, serpentiner, volter, skänkelvikningar. Ställa och böja, tänk på att yttertygeln är jätte viktig. En bra sak jag gör flera gånger per ridpass är att ställa utåt och utifrån det rakrikta igen med samma kontakt på yttertygeln. 
 
Sen om åldern spelar nån roll vet jag inte men om de är så pass gamla så kanske de är lite stela, stretching är jätte viktig. Du skriver att han går ner i form när man står still men faller ur när du skrittar igen, kan bero på att du tillexempel släpper på tyglarna. tänk på att hålla och driva in i den nya gångarten så man inte gasar och liksom släpper på bromsen utan rider varenda steg.
 
Lycka till!
 


Postat av: Agnes welander:)

Tack!:)

Svar: ingen orsak! hoppas det går bättre:)
Evelinn Åkerman

2014-01-04 @ 15:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: