Distriktsmästerskap

2014-05-12 @ 12:23:40 / Vardag
En läsare upplyste mig om nya regler för dm i Örebro 

Jag vet inte riktigt vad som är nytt? Vill minnas sist jag tävla dm att de va såhär också, ett lätt dm och ett svårare, samt att de va guld silver och broms i alla kategorier? 
Jag ska iallafall va med, dm går den 10 augusti på örsta och det är ett av årets mål att vara med i. Det är väldigt hårt motstånd i kat D men vi ska satsa på att göra vårt bästa! 

Edit: nya reglerna innebär tydligen att man måste rida både LA och FEI vilket jag tycker låter konstigt då de är en väldigt stor skillnad på svårighetsgrad mellan programmen?! 


Postat av: Sandra

Du kommer behöva rida både LA:1 och FEI inledande de är det som skiljer så de finns ingen lätt eller svår utan bara en som alla måste följa, de är det som skiljer :)

Svar: Okej! Men det står ju att för att bli dmästare så måste man genomfört en ritt i NÅGON av klass 1 och 2?:o
Evelinn Åkerman

2014-05-12 @ 11:37:32
Postat av: sandra

hmm, de är sant.. är inte direkt bra förklarat.. Men dom har iallafall pratat om att de ska vara så, men dom kanske tog till sig av de jag sa att dom sollar bort nästan alla ryttare från vårt distrikt då :)

Svar: Är det Sandra Klingvall jag skriver med eller? Hehe för du sitter väl med det?
Jaa det känns som att det är en väldigt stor skillnad i svårighetsgrad mellan La och fei och att många ryttare faller bort pågrund av detta.. Där med kanske även jag :/ trist..
Men i proppen till dm står det klasser : LB 1 LA 1 och några till men ingen fei inledande :o
Evelinn Åkerman

2014-05-12 @ 11:43:08
Postat av: Sandra

Haha ja de är det! Ja men precis och jag har försökt fått dom att förstå de men som sagt dom vill höja ribban på allt men man kanske först ska se efter vad distriktets ryttare rider.. hur många har vi som rider fei inledande och uppåt 2? Mailade nyss så får se vad jag får för svar för så som dom förklarat nu kan dom inte ha kvar :)

Svar: Ja just de är inte så många.. De kan ju ha kvar det lätta och svåra dm fast att dom som rider svårt har högre kofficient som dom haft förut, det känns ju mer rättvist och kommer nog locka fler ryttare!
Du får gärna återkomma när du fått svar :) kram
Evelinn Åkerman

2014-05-12 @ 11:48:42
Postat av: Maria

Fast det står ju faktiskt "För att bli Distriktsmästare krävs att en ritt i någon utav klasserna som ingår i DM genomförs på över 60%"
Inte att man bara ska genomföra en av klasserna.
Det är ju för att man inte ska kunna bli distriktsmästare på två ritter med 52& respektive 55% antar jag. Vilket jag tycker är rätt.

Svar: Det har du rätt i! Men vad gör dom om ingen får över 60% haha?
Om du har koll vet du om man måste starta båda klasserna eller välja en? För lite längre upp står det ju att dm avgörs i två klasser, vad innebär det?
Evelinn Åkerman

2014-05-12 @ 14:43:19 / http://mariablix.blogg.se
Postat av: Sandra

Skumt, i Göteborg-Bohuslän rider vi la4 och västra Götaland la1 och lap1... Blir ju väldigt stort hopp till fei!

Svar: Okej.
Evelinn Åkerman

2014-05-12 @ 14:48:23 / http://sandrejohansson.blogg.se
Postat av: Maria

Kan visst inte svara på ditt svar så jag får skriva ett till svar, haha!
Jo, om ingen får över 60% så blir ingen distriktsmästare, antagligen för att man inte ska kunna hoppa in i en klass man egentligen inte är klar i och ändå bli Distriktsmästare och där med också få rida gratis på distriktets alla tävlingar under ett år. En mästare ska ju bli mästare för att den är så pass bra, inte för att ingen annan startade :P

Ja, man måste starta båda klasserna vad jag fattar det som, bara det att man bara måste komma över 60% i den ena klassen för att kunna vinna.

Tycker att det är en bra utveckling av DM då det blir mer rättvist när DM går i två klasser utslaget på snittresultatet. Dessutom var det alldeles för dyrt att ha tre domare i så många olika klasser som var förut med väldigt få startande. Arrangörerna kunde gå upp emot 8000:- back pga av tre domare, om inte distriktet skulle gått in och ersatt det, vilket de gjort, men det var ohållbara pengar även för distriktet att lägga. Då är det bättre att köra två klasser med en domare :-)

2014-05-13 @ 16:00:47 / http://mariablix.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: