Tidsplan

2014-05-06 @ 10:40:52 / Planering
Hur tänker du när du lägger upp en tidsplan? 

Det är väldigt individuellt från häst till häst. Just nu har jag en bra tidsplan som jag tagit fram, det tar tid att hitta rätt och man får nog testa sig fram vad som passar sin häst bäst, göra fel, göra om och göra rätt! 

Ett exempel, tidsplanen till kommande helg ser ut såhär:

Det tar en timme för han att äta upp, sen behöver jag bara en halv timme att borsta, tvätta stumpan, lacka hovar och tjugo minuter max att knoppa. Det tar inte 10 min att lasta kanske 1 minut men resten har jag till för att gå igenom grejerna och för att åka med lite marginal. 
Sen får man ju räkna in hur lång tid det tar att åka, om man gillar att titta runt lite innan, det gör jag speciellt om det är en ny tävlingsplats så man har koll vart seketariat, framridning och tävlingsbanan är, samt kolla upp om det är collectingring, om man får gå in på banan innan eller om man måste hålla sig utanför. Bra att ha koll! 

Sen skrittar vi alltid fram för hand, låter han kolla runt de är bäst för oss innan jag hoppar upp och rider fram.
Där varierar tiden hur länge som behövs beroende på om vi startar en klass eller två samt om det är LB eller LA. I lördags red jag fram 45 minuter och det behövdes! Eftersom det tar lite mer tid att hitta känslan genom alla rörelser som ingår, LB är mest basic därför behövs bara en kortare framridning till den. 

Imellan klasserna den här gången hinner vi inte ställa in honom i transporten. Istället så tar vi av han sadeln, borstar lite, serverar vatten och hö samt havre blandat med betfor så han får i dig socker och energi! Vatten är viktigt på tävling men han brukar dricka dåligt så då blandar jag i extra vatten i betforet! 

Till LAn är han ju redan uppvärmd så då ligger fokus på rörelser, att få till dom och ta med känslan in på banan! 
Hoppas vi får till samma flyt som i Laxå. 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: