Ännu ett positivt pass

2014-10-09 @ 20:19:45 / Träning
Idag red jag ett långt pass men välbehövligt, säkert över en timme, med pauser såklart. Resultatet då? jo hela skalan skulle nog gå åt. Det började på botten men gick uppåt för varje minut och mot slutet var det riktigt bra faktiskt. Rb blir aldrig trött tror jag! Han tuffar på och blir bara piggare och piggare och när jag joggar av så känns det som han ska explodera, trots att det borde vara heelt tvärt om ;)
 
 
Men låt mig ta det från början. Skrittade fram 20 minuter var av 15 i skogen, tycker det är ganska skönt att komma igång så. Plockade upp han och började trava ganska så på en gång, märkte att han va lite bakom skänkeln så gick över i galopp, kände att nånting inte va som de ska så jag gasa på en långsida och då bralla han av sig o r d e n t l i g t. Jag får nästan tacka gud att jag satt kvar. Men efter det blev han som vanligt igen, ibland behöver han bara få ur sig det ur kroppen. Men jag fortsatte jogga honom låg i formen och i ett litet övertempo innan ja tog upp och samla ihop han, red längs fyrkanten och försökte hitta en bra form, takt och bjudning. Har hittat ett bra knep där jag samlar upp han och går ner typ ett halvt steg i skritt och sen bang fram igen i trav, på så sätt får jag in bakbenen och upp nosen. Gick över i några slutor som faktiskt sitter bra nu! Jag har tänkt helt fel som jag berättade igår, men nu tänker jag bara en vanlig skänkelvikning och sen bara rör jag lite lätt på ena ringfingret och formar honom. Det jag dock måste tänka mer på är att jag lätt tappar drivningen på den nya ytterskänkeln, tycker det är så svårt att driva med de båda i en sluta att den lätt bara hänger där, skärpning!
 
Gick över i galopp och försökte bara hitta en ärlig bjudning fram till bettet och igenom kroppen, han har vait lite knasig där ett tag och jag har tappat suget i bettet just i galoppen. Måste fundera på det om det är så att jag måste rida lite på baucherbettet ett tag, för då uppskattar han mer det vanliga bettet efteråt har jag erfarat. Men jag vet inte om jag vill göra så så tätt inpå tävling.
Red på volt, raka spår och några serpentiner.  Över i trav igen där travökningarna bara blir bättre och bättre, nu försöker jag göra några stycken per pass och märker att ju fler jag gör desto bättre blir kvaliten på dom. Så LA P:1 passar oss på de sättet bra att travökningen kommer efter galoppökningen för då är han jätte laddad och skjuter på bra!
 
Öppnorna var inte så bra idag, han vinglar lite hit och dit och tror att han ska göra si när jag säger så, men jag hittade knep där med. En sak jag är väldigt bra på när jag rider, jag gör inte bara saker för saken skull utan jag analyserar samtidigt som jag rider och testar vad som funkar och inte. gör om och testar andra metoder tills det fungerar.
Tog några enkla byten och galoppinrindningar innan jag red igenom programmet.
 
Det gick faktiskt bra att rida igenom programmet, mycket bättre än i söndags och ändå så var hela långsidorna fyllda med vatten. Är ändå glad att jag åkte dit då för att få ett bättre humm om hur jag ska gå till väga. Rb skötte sig bra och jag var väldigt nöjd med hela travprogrammet (kors i taket!) volterna på mitten var nog bäst idag! 
 
Uppställningarna är alltid bra
 
Ja så nu har ja bestämt mig att jag följer planen och debuterar på söndag trots allt! min tankegång: vafan, bättre att få det gjort än att hela tiden skjuta på det. Nu kör vi!
 
Imorgon sitter jag till häst innan sju på morgonen. Motiverad var ordet.


Postat av: leavanny.blogg.se

Fin ponny!

Svar: å tack!
Evelinn Åkerman

2014-10-09 @ 22:06:17 / http://leavanny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: