Fördjupar mig

2014-10-18 @ 19:13:00 / Vardag
Visst är det bra att vi får varje rörelse poängsatt med en kommentar i våra protokoll? Ibland är det bra att man reflekterar över poängen och kommentarerna, kanske ihop med en film eller bilder. Förra helgen var ju jag och tävla och jag reflektera över mina kommentarer lite bland annat denna på slutan:
 
 
Denna sluta blev belönad med 5 poäng med kommentaren att han var för rak.
alltså jag är lite kluven, var jätte nöjd med båda slutorna när jag skrittade av banan men domaren inte med mig på den punkten.
 
Tycker ni att den ser för rak ut? Alltså halsen är ju inte så böjd, för det ska den inte vara utan ställningen ska ju ske i nacken och det tycker jag att jag lyckats med och jag kunde defenitivt se hans näsvinge och ögonvrå. Men jag skulle alltså försökt visa ännu mer, men samtidigt vill man ju inte se en överböjd häst för det är ju nästan värre. Men skulle ni satt en 5a på denna slutan?
 
Jag försökte jämföra med bilder och filmer på hur andra rider slutor. På många ser det ut som att hästen vrider på huvudet, nosen åker åt ena hållet och öronen åt andra hållet. Men i det stora hela så vad jag kunde se så red många med samma böjning som mig.


Postat av: Anonym

Tycker han ser lagom böjd ut i nacken men den borde va mer formad runt din skänkel i kroppen. Få med baken lite mer med hjälp av att han är böjd i bålen.
Svårt att bedöma på en bild . Kämpa på så blir de bra⭐️

Svar: Tack! Nyttigt att höra från en annan vinkel!
Evelinn Åkerman

2014-10-18 @ 20:44:17
Postat av: Sandra

Håller med ovan! Fin i nacken men kroppen är rak som i skänkelvikning. Rådfråga tränare och kämpa på, det blir nog bra! :)

Svar: Åh okej! Ja asså vi har jobbat jätte mycket med att inte baken ska gå
före - kanske för mycket då!
Evelinn Åkerman

2014-10-18 @ 23:57:41 / http://Sandrejohansson.blogg.se
Postat av: Jennie Börs

Tänkte på samma sak som ovan utifrån bilden, det är kroppen som blir för rak och böjningen i bålen saknas. Hade själv samma problem när jag tränade inför och tävlade LA:P1 på Miro förra året. Han är dessutom redan är otroligt svår att få till den där extra böjningen i sidan på med tanke på hans korta kropp. Det blev lätt att det blev en "felställd skänkelvikning", men för mig hjälpte det mycket att tänka på hur jag rider en sluta på rakt spår för att sedan hitta rätt på en diagonal linje. Lycka till, det är verkligen roligt att se hur ni utvecklats framåt det här året! :)

Svar: Ska träna vidare! Tack så mycket !
Evelinn Åkerman

2014-10-19 @ 10:35:13 / http://www.newforestponnyer.blogg.se
Postat av: kajsa

Han skulle behöva ha mer böjning i nacken och i kroppen. En övning som funkar för mig är att jag först lägger en volt och överböjer och sen rider jag in i slutan. Om hästen inte gör som du vill använd ett spö och peta på baken, men se till så att framdelen leder! Lycka till! :)

Svar: Tack för tipset!!
Evelinn Åkerman

2014-10-19 @ 10:38:46
Postat av: Elsa

Skrive som de andra att kroppen är lite för rak. Om du får honom mer runt din skänkel så blir böjningen i kroppen automatiskt mer . Slutan blir tydligare😊 lycka till

2014-10-19 @ 11:55:34
Postat av: Elsa

Skrive som de andra att kroppen är lite för rak. Om du får honom mer runt din skänkel så blir böjningen i kroppen automatiskt mer . Slutan blir tydligare😊 lycka till

Svar: tack för tankarna ska jobba vidare!
Evelinn Åkerman

2014-10-19 @ 11:55:41
Postat av: Paulina

Jag tycker också att han ser lite rak ut i kroppen, pröva rid diagonalslutan som du rider den på rakt spår, då brukar man få med framdeles riktigt bra! Sedan kan man efter det kräva mer bakben och då blir slutna korrekta :-) så brukar jag tänka för att få det lagom och vi får oftast 7,5 eller 8! Kämpa på!

Svar: tack för tipsen!
Evelinn Åkerman

2014-10-19 @ 15:10:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: