Analyserar lite

2015-04-16 @ 18:47:50 / Queen P
Skrev ju för ett tag sen att jag skulle gå tillbaka ett steg och rida LA med Queen, vi har ju ridit tre Msv C nu på 66, 64 och 66% men jag känner att vi behöver hitta lite mer rutin och trygghet inne på banan samt att jag vill testa rida två klasser så då har jag valt att gå tillbaka och rida en LA :4 med en LA :1a som framridningsklass. Man kan ju tro att det är mycket enklare men faktum är att det känns nästan svårare att rida en LA:1 än Msv C. 
 
Det jag tycker är skönt är att slippa skolorna, vi har lite svårt att hålla takten i dom. Men det som blir svårigheten för oss är dessa transportsträckor i trav, att visa en bra trav, som inte är passage och som inte är ökad trav som är Queens två paradgrenar. Det jag måste tänka på är att formen ska vara lägre än vad vi är vana vid och att jag istället för att vara rädd för transportsträckorna måste tänka att det är vår chans att visa upp oss för domaren. Att programmet går på kortbana är också en svårighet eftersom allt blir mycket mindre och det innebär att t.ex. ökningarna blir kortare vilket också kan vara en fördel för då har vi inte en lika lång sträcka som kan förhindra att Queen blir lång och tappar takten men det kan också vara till en nackdel för det kanske blir för kort och så känner jag att jag inte hinner visa en bra skillnad i mellangångarterna. Men den största svårigheten för oss blir nog faktiskt tiometersvolterna som också är en stor anledning till att jag vill rida just LA:1 eftersom dom kommer i Msv b och att gå ut i Msv b och inte kunna tiometersvolter det går ju bara inte, så nu tvingar jag mig själv att träna på dom och också att kunna göra på tävling. Då tänker säkert ni hur svårt kan det vara att lägga en volt men det är svårare än det ser ut, Queen vill gärna skruva på sig/gå in i sluta eller passage och det funkar ju bara inte så nu ska vi ligga i hård-volt-träning!
 
Andra klassen är som sagt LA :4 och den känns mycket lättare! Känns inte som det finns några svårigheter där förutom volterna som jag nämnde tidigare. Den enda oklarheten som jag hoppas att någon av er vet svaret på är att man ska göra som en åtta framför domaren och då står det "överstrykning med innerhanden i båda bågarna" vad tusan betyder det? aldrig hört eller gjort förut. någon som vet och kan förklara eller som har film på hur det ska se ut? Det låter ju som att man typ ska gå med innehanden över mankammen och till fel sida i bågarna men det har ju jag lärt mig är helt fel. 
 
Tävlingen rids i Askersund!


Postat av: Sandra Johansson

Det finns i TR att läsa på om hur en överstrykning går till, men kort och gott så innebär det att du lyfter fram innerhanden så att du inte har något stöd där. Oftast förekommer detta i fei för ponny men då med båda händerna. Domaren vill se att hästen bär sig själv och bibehåller formen. I ditt fall då även ställning och formning runt innerskänkeln. :)

Svar: Tackar
Evelinn Åkerman

2015-04-16 @ 19:58:45 / http://sandrejohansson.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Kopierat från TR II:
Moment 249
Överstrykning
Vid överstrykning för ryttaren händerna cirka två handsbredder
framåt längs mankammen medan hästen förflyttar sig två till
tre hästlängder utan kontakt, varefter händerna förs tillbaka till
utgångsläget. Med bibehållen bärighet, balans, gångart och tempo
54
får hästens panna och nos komma längre framför lodplanet.
Överstrykning kan även, företrädesvis på böjt spår, utföras med
innerhanden. Förutom ovanstående beskrivning ska då även
ställningen bibehållas.

Svar: tackar!
Evelinn Åkerman

2015-04-16 @ 20:12:49 / http://www.jenniferdressage.se/
Postat av: Emily

Ibland måste man backa för att ta extra sats, lycka till!

Svar: Mycket bra sagt! Tack snälla för dom inspirerande orden
Evelinn Åkerman

2015-04-16 @ 22:01:33 / http://nouw.com/emilymatilda
Postat av: Olivia Gustavsson

Arragon vill också gärna gå in i sluta i volterna, det är lite klurigt det där! Men det kommer ni fixa, det är jag säker på! :D Stort lycka till!

Svar: ja de löser sig alltid :)
Evelinn Åkerman

2015-04-17 @ 07:40:03 / http://oliiviiagustavsson.se
Postat av: Elin Ekblom

Så trevligt, jag skall också starta i Askersund :) Rider LA:3 och LA:4, första starterna efter 2 års uppehåll så jag har inte höga förväntningar. Hoppas bara på att kunna få till en OK känsla!

Svar: Å vad kul! Då möts vi :) lycka till!
Evelinn Åkerman

2015-04-18 @ 20:40:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: