Förberedelser

2015-04-11 @ 22:27:09 / Planering
Hej på er! Dagen har verkligen gått i ett och jag har spenderat sjukt många timmar i stallet känns det som. Tänkte skriva lite om dagens uppladdning inför imorgon och bara lite snabbt dra igenom hur dagen sett ut. 
Jonna red Rb på eftermiddagen, när hon skrittade fram ute passade jag på att smycka ut paddocken lite. Eftersom Rb inte varit hemifrån på 4 månader och inte tävlats på 6 månader så tänkte jag att det kunde vara bra med lite miljöträning och eftersom vi inte hunnit åkt ut nånting så fick miljöträningen komma hem till oss! Jag satte upp hinkar, jackor, ikeapåsar på staketet och ställde fram en soptunna mitt i banan samt Rbs största rädsla - en cykel i ena hörnet så fick Jonna se hur han reagerade samt lära sig hur hon ska rida förbi eventuella spöken på banan. Tyckte hon skötte det galant trots att det var lite otäckt enligt rb, hon fick träna på att rida förbi i båda varven samt rida rakt mot vilket kan få hästen att reagera lite olika.
 
Jag tyckte överlag att Rb var mycket mycket bättre redan från start idag vilket bådar gott, som sagt stod bestod dagens aktivitet bara av jogging och när vi tyckte han såg och kändes bra så red jonna igenom programmet en sista gång och det var helt klart den bästa gången! Gav henne några råd, gick igenom hela programmet hur hon skulle rida och verkligen fokusera på att dela upp programmet, rida del för del och visa riktigt bra genomtänkta vägar. Så där gav vi oss så fick Rb skrittas av ute i skogen.
 
Efteråt så tog jag hand om hästen, han får som alltid efter alla pass stå med backontrack på ryggen och senorna smörjde jag in med kyllera. Jonna smörjde sadel och träns sen packade jag ner allting i en påse och ställde fram. la också fram hans lunch som han ska ha med sig imorgon. Därefter när jag skulle plocka ut han i hagen och passerade transporten som stod vidöppen och inbjudande så passade jag på att lastträna honom eftersom han inte heller blivit lastad på 4 månader, det tog lite tid i början men sen gick han på.


    Innan vi tog in hästarna för kvällen så tog jag in Rb i förväg och så fick han sig en dusch, skrubbade ordentligt med svamp och schampoo innan jag spolade av och så fick han komma in med några lager fleecetäcken och torka. Pysslade med lite annat förberedande under tiden och efter en timme var han torr så då fick han komma ut på stallgången igen och så nattade jag honom. Inatt sover han med en fleecefilt och ett tunnare stalltäcke, på benen har han arnika, tjocka paddar och nattlindor. Såklart är han flätad i svansen för bästa volym.
 
 
Tänkte också dela med mig om hur morgondagen ser ut.
 
6.00 Fodrar jag stallet, alla hästarna får äta inne
7.20 Tar jag ut Rb på gången, lindar av och så får han promeneras 30 minuter
8.00 Kommer Jonna och Ulrika då sätter vi igång och packar bilen, borstar och knoppar
8.40 Lastar vi
9.00 Beräknar vi att åka iväg
10.00 Beräknar vi att vara framme
10.20 Tar vi ut Rb och klär på honom
10.40 Sitter Jonna upp och skrittar fram
10.50 Börjar hon rida fram, och jag instruerar henne genom headset
11.31 Rider hon in på banan!
De startar först i sin klass med 16 starter så vi är kvar till slutet för att invänta resultatet för laget. 
 
Packning: Sadel, träns, sadelgjord, (lagschabrak finns på plats), har med ett extra schabrak utifall att, padd, sadelgjordsludd, vita lindor, vita paddar, vita boots, agria påse, agria ryggsäck, agria fleecetäcke, röd rosett, pass, vattenhink, vattendunk, krubba, mat, hö i nät, borstar och morötter. Sen tar Jonna med sig resten som hon behöver.
 
Rb åker i Backontrack ryggvärmare, stalltäcke samt backontrack runt om på alla ben.
Känns som att vi har allting under kontroll och jag tror det är en stor trygghet för familjen att ha med mig jag som är så organiserad av mig.
 
Önska dom lycka till så hör ni nog av mig imorgon!
 


Postat av: evie

Låter som jättebra förberedelse! Håller tummar och tår för dem i morgon :) med dig som coach och support kommer det säkert att gå kanon!

Svar: (Y)!
Evelinn Åkerman

2015-04-11 @ 23:40:49 / http://www.nouw.com/evieastrom
Postat av: Anonym

Tror inte dom behöver det men stort lycka till ändå ;)

Svar: hehe ;)
Evelinn Åkerman

2015-04-12 @ 00:36:09
Postat av: Anna

Wow du låter som en riktigt bra coach, skulle verkligen vilja ha med dig som en trygghet på tävling! Hoppas dom förstår hur lyckliga dom är som får tävla din fantastiska ponny!! Kram

Svar: Det hoppas jag med! kram
Evelinn Åkerman

2015-04-12 @ 00:37:04
Postat av: Anna M

Håller tummarna för hela teamet idag!

Svar: vi tackar!
Evelinn Åkerman

2015-04-12 @ 09:54:18 / http://https://m.facebook.com/stenarvet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: